Czy reklama w YouTube wyprze tradycyjną reklamę w telewizji?

Reklama jest dźwignią handlu. Żeby jednak mogła być ona skuteczna musi być odpowiednio zaplanowana oraz realizowana. Poszczególne narzędzia stanowiące element szeroko prowadzonej kampanii reklamowej muszą być dobrane w zależności od rodzaju danego produktu, specyfiki danej branży oraz oczekiwań potencjalnych klientów.

youtube
Reklama Youtube vs TV

Dlaczego wybór odpowiedniej formy reklamy jest tak ważny?

Jak wspomniano powyżej, każda reklama powinna być dostosowana do potrzeb, oczekiwań i preferencji określonej grupy odbiorów. Inne środki przekazu będą zatem stosowane w ramach działań marketingowych skierowanych do osób starszych, a inne wzbudzą zainteresowanie młodzieży. Osoby dojrzałe z reguły preferują tradycyjne nośniki reklamy, w tym radio czy telewizję, podczas gdy reklamy w internecie kierowane są przede wszystkim do osób młodych.

Czym różni się reklama w telewizji od reklamy zamieszczanej w internecie?

Reklamy w radiu czy telewizji są rozpowszechnione i ukierunkowane na bardzo szeroką grupę odbiorców. Wielu właścicieli podmiotów gospodarczych poszukuje jednak dodatkowych nośników reklamy, za pomocą których mogliby oni popularyzować wiedzę na temat oferowanych przez siebie produktów i docierać do nowych grup odbiorczych. Z pomocą przychodzi wówczas internet, w tym między innymi bardzo popularny serwis YouTube.

krótki film reklamowy

Czym cechuje się reklama w YouTube?

Promowanie produktów w internecie rozwija się prężnie, ponieważ umożliwia dotarcie do milionów użytkowników. Poza tym, jest ona stosunkowo tania, a opłaty pobierane na jasnych zasadach. Wysokość kosztów w tym wypadku wynika z ilości wyświetleń danej strony, które z kolei zależą między innymi od zastosowanych słów kluczowych. Co ważne, działania marketingowe obejmujące ten popularny serwis nie mają określonej minimalnej inwestycji. Z tego powodu cechuje je duża różnorodność. Mogą być one zatem prowadzone zarówno na mniejszą skalę, jak i przyjmować formę dużych produkcji wykorzystujących wiedzę i doświadczenie potężnych agencji reklamowych oraz wymagających dużych nakładów finansowych. W tym jednak wypadku nie wystarczy jedynie wysoki budżet, ponieważ na końcowy sukces marketingowy wpływa również rodzaj podejmowanych działań, decyzji i trafność inwestycji. Warto podkreślić, że dobrze zainwestowany mniejszy kapitał może przynosić bardzo wymierne korzyści. Co ważne, tego typu możliwość podnosi konkurencyjność mniejszych podmiotów, które wykazują się kreatywnością i z powodzeniem mogą konkurować z gigantami danej branży. Tego typu wyrównywania szans nie oferuje promocja produktów i usług w telewizji.

O czym należy pamiętać decydując się na reklamę na serwisie internetowym?

Kampanie reklamowe prowadzone w telewizji mają zwykle charakter ogólny i ukierunkowane są na bardzo szeroką grupę odbiorców. Osoby te są zróżnicowane pod względem płci, wieku, miejsca zamieszkania czy wykształcenia. Reklamy umieszczane w internecie są zdecydowanie bardziej ukierunkowane, a ich twórcy mają możliwość wykorzystywania wiedzy na temat danych demograficznych czy zainteresowań potencjalnych odbiorców. W trakcie analiz brane są pod uwagę choćby odpowiednie słowa kluczowe. Należy jednak pamiętać o tym, że wykorzystywanie wielu kryteriów prowadzi do zawężania potencjalnego kręgu odbiorców danych treści reklamowych.

reklama youtube

Czy treści promocyjne mogą być w internecie wyświetlane lokalnie?

Zdecydowanie tak. Tego typu opcja daje możliwość docierania do potencjalnych klientów jedynie w danej okolicy. Jest to możliwe dzięki określaniu preferowanej lokalizacji, na przykład opisanej przez kod pocztowy. Jest to cecha typowa dla reklamy w internecie, która odróżnia ją od tradycyjnej promocji w telewizji. Jest to sytuacja pożądana przez producentów i dystrybutorów działających na danym rynku lokalnym, którzy mogą dotrzeć do swoich potencjalnych klientów, a jednocześnie nie muszą ponosić dużych nakładów finansowych.

Jakie formaty może przyjmować promocja produktów w internecie?

Na popularnym serwisie internetowym Youtube reklamy mogą mieć postać różnych formatów. Mogą to być tak zwane reklamy displayowe, które wyświetlają się po prawej stronie ekranu oraz nad listą sugestii. Poza tym, reklamy mogą być wstawiane przed lub w trakcie danego filmu. W tym przypadku są to tak zwane reklamy do pominięcia, jednak możliwość ta pojawia się dopiero po 5 sekundach odtworzenia filmu. Są również reklamy, których pominąć nie można. Kampania promocyjna może być również prowadzona za pomocą tak zwanych kart sponsorowanych, które zawierają treści lub produkty pojawiające się w danym filmie.

Czy zatem należy rezygnować z tradycyjnej reklamy w telewizji?

Niekoniecznie. Tego typu promocja produktów ma bowiem bardzo szeroki zasięg, dzięki czemu prezentowane treści mogą z powodzeniem docierać do wielu odbiorców, zwłaszcza tych starszych. Aby osiągnąć sukces promocyjny i finansowy warto zatem dywersyfikować kanały reklamy i w celu popularyzacji wiedzy na dany temat wykorzystywać zarówno telewizję, jak i internet. Można wówczas korzystać z bezpłatnych form promocji lub produktów płatnych. W tym przypadku budżet przeznaczany na promocję wyrobów i usług w internecie powinien wynosić około 25% budżetu telewizyjnego.