Czym jest influencer marketing? Zalety i wady.

influencer marketing
Influencer marketing

Temat influencer marketingu jest obecnie bardzo popularny. Blogerzy o dużych zasięgach są widoczni nie tylko w mediach społecznościowych, ale także na okładkach magazynów, w reklamach, często są twarzami kampanii różnych marek i produktów. Czym właściwie jest influencer marketing? Dla jakich grup docelowych i klientów przeznaczona jest kampania influencer marketingowa? Jakie są korzyści z influencer marketingu? Jaka jest różnica między micro influencerem a nano influencerem?

Czym jest influencer marketing?

Influencer marketing charakteryzuje się tym, że multiplikatorzy o dużym zasięgu prezentują marki lub produkty swoim obserwatorom i tym samym zachęcają ich do zakupu. Ten rodzaj reklamy jest zintegrowany z prywatną obecnością danej osoby na Instagramie lub YouTube albo z jej blogiem w taki sposób, że zazwyczaj działa jak osobista rekomendacja produktu, a zatem jest wiarygodna.

Jak generować zasięgi na platformach społecznościowych za pomocą influencer marketingu?

Influencer charakteryzuje się wysokim zasięgiem i akceptacją w swojej grupie docelowej, dużą liczbą subskrybentów lub czytelników oraz dużym zaangażowaniem wśród swoich postów. Mikro influencerem można nazwać kogoś, kto ma 1000 lub więcej obserwujących i potrafi zachęcić ich do zakupów i zapewnić im wiele inspiracji w społeczności.
Nano influencerzy, mają zazwyczaj mniej niż 1000 obserwujących, ale wysoki poziom wiarygodności w swojej społeczności (można założyć, że wielu obserwujących to przyjaciele, znajomi i członkowie rodziny).

Influencerzy zazwyczaj mają co najmniej kilka tysięcy obserwujących. Zasięg ten może się również kumulować za pośrednictwem różnych kanałów mediów społecznościowych. Powstają nowe platformy, takie jak TIk Tok. Jednak cały czas największe znaczenie ma Instagram. Na Instagramie obserwujący są szczególnie zainteresowani twórcami treści, ponieważ są to zazwyczaj znani blogerzy, ich ocena jest szczególnie godna zaufania, jeśli chodzi o rekomendacje produktów.
W zależności od orientacji marki, tematu i demografii grupy docelowej, duże znaczenie w influencer marketingu odgrywa również Facebook.

influencer marketing definicja
Definicja influencer marketingu

Influencer marketingu — zalety

ten rodzaj marketingu oferuje firmom różne korzyści, a w lepszych warunkach może prowadzić do większej widoczności i wpływu na rynek, co w efekcie może przełożyć się na większy sukces i wzrost wiarygodności marki:

  • Większy zasięg niż tradycyjne media.
  • Niższe koszty niż w przypadku innych form marketingu.
  • Influencerzy są postrzegani jako „przystępni” – wypełniają dystans między firmami a klientami i mogą komunikować się z grupami docelowymi bardziej bezpośrednio niż same firmy.
  • Dzięki doborowi odpowiedniego influencera można kierować ofertę do konkretnej grupy docelowej.
  • Sukces można łatwo zmierzyć, pod względem wskaźnika zaangażowania. Inne opcje to na przykład promocje z kodami rabatowymi, które można wykorzystać do śledzenia zakupów.
  • Osoby korzystające z tego rodzaju marketingu mogą nie tylko generować sprzedaż, ale także zwiększać swój zasięg.

Wady influencer marketingu

Influencerzy zazwyczaj nie są ekspertami od polecanych produktów. W tradycyjnym marketingu innowacje trafiają do ​​ekspertów, którzy następnie dzielą się kompetentną opinią, np. w czasopismach specjalistycznych. YouTuber kosmetyczny z dużym zasięgiem może reklamować nowy sprzęt kuchenny, ale nie jest ekspertem od sprzętu AGD.

Kampania reklamowa na Facebooku na własnej stronie firmowej jest łatwa do kontrolowania i zarządzania. Natomiast influencer – w większości przypadków – sam określa, w jaki sposób i jakimi słowami reklamowany jest nowy produkt. Jako firma czasami tracisz kontrolę nad kampanią reklamową i nie możesz jej kontrolować.

Wybierając influencerów, należy się zawsze upewnić, że ich społeczności nie nakładają się zbytnio na siebie. W przeciwnym razie obserwujący zobaczą tę samą reklamę na 5 różnych profilach w swoim kanale informacyjnym. Nie powinno się udostępniać zbyt wielu sponsorowanych postów, ponieważ to powoduje, że użytkownicy wątpią w wiarygodność reklamy.