Czym są leady i generowanie leadów sprzedażowych i marketingowych?

leady sprzedażowe i marketingowe
leady sprzedażowe i marketingowe

Reklama jest dźwignią handlu, bez niej nie można dotrzeć do szerokiego grona odbiorców i zwiększyć rozpoznawalność marki. Obecnie jednym ze skutecznych sposobów na reklamowanie się jest marketing internetowy. Dla każdego działu sprzedaży i marketingu niezwykle istotne staje się generowanie leadów. Wielu osobom termin ten niewiele mówi. Nie ma w tym jednak niczego skomplikowanego, chodzi tutaj o zdobywanie potencjalnych klientów. Można w tym celu wykorzystać rozmaite narzędzia i technologie. Pojawia się jednak pytanie, w jaki sposób pozyskać wartościowe leady. Jest wiele opcji do wyboru.

Co warto wiedzieć na temat leadów?

Lead w ostateczności staje się potencjalnym klientem, czyli osobą zainteresowaną firmową ofertą, konkretnymi produktami lub usługami. Za pomocą lead generation możliwe jet skłonienie konsumenta do podjęcia decyzji zakupowej. Można powiedzieć, że służy to do zachęcenia go do skorzystania z oferty. Wyróżnia się leady marketingowe i sprzedażowe. W przypadku tych pierwszych działania skupiają się przede wszystkim na dążeniu do realizacji zakupu. Najpierw trzeba jednak wygenerować lead marketingowy, do którego kwalifikują się wszystkie osoby zainteresowane produktem/usługą. Chodzi tutaj o konsumentów niezdecydowanych, którym należy pomóc w podjęciu decyzji. Dąży się do przekonania potencjalnego klienta do sfinalizowania zakupu. Trzeba go umiejętnie skierować do sprzedaży. Wymaga to doświadczenia, bo łatwo zrazić konsumenta, szczególnie swoją nachalnością.

google analytics
Google analytics

Dlaczego lead marketing jest tak ważny?

Mogłoby się wydawać, że generowanie leadów nie ma aż tak dużego znaczenia dla firmy i do wyboru jest zdecydowanie więcej efektywniejszych metod na pozyskanie klientów. Warto jednak docenić potencjał drzemiący w tym narzędziu. Każdy dział marketingu powinien poświęcić sporo uwagi na aktywne generowanie leadów. Zadanie to należy powierzyć doświadczonym specjalistom, jeśli chce się uzyskać pożądany efekt. Zajmą się oni budowaniem listy potencjalnych klientów, rzeczywiście zainteresowanych ofertą, czyli skłonnych do zakupu produktu lub skorzystania z konkretnej usługi. Celem leadów jest konwersja, zainteresowanie odbiorców tym, co ma do zaoferowania firma. Można wobec tego powiedzieć, że generowanie leadów wpływa na decyzje zakupowe podejmowane przez konsumentów.

Lead generation pozwala na zwiększenie skuteczności prowadzonych działań zarówno marketingowych, jak i sprzedażowych. Na tym zalety się jednak nie kończą. Na liście znajduje się również wzrost liczby klientów, co przekłada się oczywiście na poprawę wyników sprzedażowych. Firma może liczyć na niemałe zyski. Na korzyść generowania leadów przemawia również zredukowanie kosztów związanych z reklamą. Z plusów wymienić warto także zautomatyzowanie procesów. Skraca się ścieżka zmiany leadów na klientów. Firma uzyskuje również istotne informacje o osobach, które są zainteresowane jej ofertą. Można także polepszyć relacje z klientami zarówno potencjalnymi, jak i przyszłymi.

Jakie są dostępne rodzaje leadów?

Lead może być zimny, ciepły lub gorący. W przypadku osób, które są potencjalnymi klientami, ale nie wykazują jeszcze zainteresowania firmową ofertą, nadal istnieje szansa na to, że mogą podjąć decyzję o zakupie. Trzeba w umiejętny sposób sprawić, że zechcą oni mieć dany produkt lub skorzystać z konkretnej usługi. Z kolei o leadzie ciepłym można mówić w przypadku działań marketingowych mających na celu podtrzymanie relacji z potencjalnym klientem, zachęcenie do zakupu. Ciepłymi leaadami są osoby niezdecydowane, ale wykazujące zainteresowanie firmową ofertą. Kluczowe będzie wobec tego przekonanie potencjalnego klienta do tego, że podjęta decyzja zakupowa będzie słuszna. Natomiast lead gorący to osoba nastawiona już na zakup.

marketing efektywnościowy

W jaki sposób można skutecznie pozyskać wartościowe leady?

Jest wiele sposobów na pozyskanie wartościowych leadów. Świetnie sprawdza się content marketing. Zadbać należy o unikalne, wartościowe i ciekawe treści. Muszą być one tworzone w oparciu o potrzeby i oczekiwania potencjalnych klientów. Wspaniale sprawdza się również SEO, na które składa się szereg działań typu pozycjonowanie, optymalizacja, linkowanie. Konieczne jest wybranie odpowiednich słów kluczowych, dzięki którym uzyska się wysoką pozycję w wyszukiwarce internetowej. Warto wykorzystać również kampanie AdWords w Google Ads ze względu na możliwość spersonalizowania reklamy. Pozwala to na dotarcie do szerokiego grona odbiorców, zwiększenie rozpoznawalności marki. Telemarketing także służy do generowania leadów, ale trzeba uważać, aby nie zniechęcić do siebie potencjalnych klientów. Godne polecenia będą rozmaite webinary, konferencje i szkolenia. Posłużą one do przekonania klienta do sfinalizowania transakcji. Nie można też zapomnieć o mailingu. Świetnie sprawdza się do informowania o ofertach specjalnych, promocjach itd. Umożliwia budowanie bazy klientów, wystarczy zachęcić do zapisania się do newslettera. Wykorzystać powinno się również media społecznościowe do pozyskania leadów, dobrym rozwiązaniem będzie także afiliacja.