Historia mediów społecznościowych

W 2020 roku chyba nikt nie wyobraża sobie życia bez mediów społecznościowych. Korzystają z nich, już nie tylko młodzi ludzi, ale również seniorzy. Młodsze pokolenie używa ich głównie do pokazywaniu światu swoich zdjęć, filmów oraz komunikacji z rówieśnikami. Natomiast osobom starszym umożliwiają komunikację z dziećmi lub wnukami, których nie mogą na co dzień widzieć.

Historia mediów społecznościowych sięga lat 90, kiedy zaczeły powstawać pierwsze portale społecznościowe. Jednakże ustąpiły one miejsca takim gigantom XXI wieku jak Facebook, Instagram oraz TikTok. W poniższym tekście zostanie przedstawiona ich historia.

Powstanie Facebooka

Historia powstania Facebooka wiąże się z Uniwersytetem Harvarda, gdzie został po raz pierwszy uruchomiony 4 lutego 2004 roku. Jednakże jego przeznaczenie nie było takie, jakie znamy dziś, ale ograniczało się do skupiania użytkowników tylko ze szkoły. Jako głównego założyciela uważa się Marka Zuckerberga, który dziś piastuję funkcję dyrektora generalnego. Wraz z grupą studentów w około 2 tygodnie stworzyli oni kod źródłowy strony i w ten sposób narodził się Facebook.

Początkowo celem serwisu było umożliwienie jego użytkownikom, odszukiwanie i kontynuowanie szkolnych znajomości. Pomysł bardzo szybko zyskał popularność na Harvardzie, gdzie około 2/3 studentów założyło konta w serwisie przez pierwsze dwa tygodnia jego istnienia. Po tak oszałamiającym sukcesie Facebook został rozszerzony także na inne szkoły wyższe takie jak Uniwersytet Stanforda, Yale i Columbia. W późniejszym okresie dołączone zostały pozostałe uczelnie z Ligi Bluszczowej. Do końca lata 2004 roku Facebook swoim zasięgiem obejmował ponad 30 szkół. Natomiast pod koniec 2004 roku serwis ma około 1 miliona aktywnych użytkowników. Twórcy Facebooka latem przenoszą się do Kalifornii, gdzie wynajmują małe mieszkanie, które służy za pierwsze biuro.

reklama facebook

Rok 2005 to rozszerzanie działalności, tak aby w połowie roku zrzeszać ponad 800 uniwersytetów, a na początku września umożliwić dostęp także uczniom szkół średnich. Na jesieni twórcy dodają możliwość dodawania zdjęć i rozszerzają działalność na rynki poza Stanami Zjednoczonymi. W ciągu roku przybywa ponad 5 milionów użytkowników, dając tym samym łączną ilość 6 milionów.

W 2006 roku uruchomiona zostaje mobilna wersja serwisu oraz możliwość tworzenia prostych programów, które działają wewnątrz Facebooka. Twórcy poszerzają swoją międzynarodową działalność i udostępniają rejestrację nowych użytkowników, niezależnie od miejsca zamieszkania. Na koniec liczba aktywnych kont podwaja się do wyniku 12 milionów.

W kolejnym roku pojawia się możliwość dodawania i dzielenia się z innymi użytkownikami krótkimi filmikami. Przedsiębiorstwa mogą zakładać konta firmowe, a sam serwis dostaje funkcję dopasowywania reklam. Na koniec 2007 roku jest już 58 milionów użytkowników.

Następne ważne zmiany, które zachodzą to dodanie czata w roku 2008, który umożliwia rozmowę w czasie rzeczywistym. Natomiast 9 lutego 2009 roku zostaje dodana opcja „Lubię To”, która przez wiele kolejnych lat stała się ikoną Facebooka.

Historia Facebooka po 2010 roku

W połowie 2010 roku Facebook chwali się, że w serwisie jest ponad 500 milionów aktywnych użytkowników. Rok 2010 to także udostępnienie nowych funkcjonalności takich jak sekcja pytań oraz „places”, za pomocą których można dzielić się z innymi lokalizacjami, które zostały przez nich odwiedzone. Powstają też pierwsze grupy, które skupiają wybranych użytkowników. Natomiast wideo rozmowy i oś czasu pojawiają się w 2011 roku. Rok później serwis zostaje pierwszy raz notowany na Nowojorskiej Giełdzie, a z portalu społecznościowego korzysta około miliard osób.

W 2014 pojawia się możliwość organizowania zbiórek pieniędzy, które w późniejszym czasie są udoskonalane, a w 2015 na konferencji F8 twórcy prezentują nową platformę, jaką jest Messenger. Historycznym dniem okazuje się 24 sierpnia 2015 roku, ponieważ w ciągu tylko tego jednego dnia miliard osób skorzystało z serwisu.

Przełomowym wydarzeniem jest dodanie, w 2016 roku, innych reakcji obok „Lubię To”. Reakcje te pozwalają na wyrażenie większej liczby emocji w tym także negatywnych. W roku tym pojawiają się także opcje automatycznego tekstu dla niewidomych, filmy 360°, transmisje na żywo oraz aplikacja Events.

Kolejne lata to dalsze rozbudowywanie wdrożonych już usług, w szczególności algorytmów, które odpowiadają za spersonalizowane reklamy. Dzieje się tak dlatego, że firmy bardzo szybko zaczęły wykorzystywać Facebooka jak medium komunikacji z potencjalnymi klientami. Reklamy to potężne źródło przychodów serwisu dla przykładu w 4 kwartale 2018 wpływy z reklam wynosiły około 17 mld dolarów. Zbiórki charytatywne także zostały dosyć ciepło przyjęte, a w Polsce najsławniejszą była zbiórka zorganizowana na rzecz WOŚP, po tragicznej śmierci Pawła Adamowicza – prezydenta Gdańska. Końcowy wynik tej zbiórki to prawie 16 mln złotych. Sprawdź naszą ofertę: Kampania reklamowa na fb

Portal społecznościowy oprócz mnóstwa zwolenników, posiada wielu krytyków. Jest on krytykowany za możliwość uzależnienia się od niego młodych ludzi, którzy spędzają w serwisie po kilka godzin dziennie. Facebookowi przypisuje się także gorsze wyniki w nauce, w porównaniu do dzieci, które go nie używają. Serwis zbiera również, bardzo duże ilości danych o swoich użytkownikach, które są potem wykorzystywane przez algorytmy sterujące wyświetlaniem reklam. Niepokój może wzbudzać ich przechowywanie nawet po usunięciu konta.

kampanie reklamowe facebook

Facebook to gigantyczna korporacja, która zatrudnia na całym świecie ponad 50 tysięcy osób. Na jej serwerach przechowywane jest ponad 980 peta bajtów, a szacuje się, że z każdym dniem przybywa ich około 0,5 peta bajta. Przeciętny użytkownik ma 22 lata i spędza w serwisie 21 minut dziennie. Od momentu wejścia na giełdę cena za jedną akcję wzrosła z 30 do 262 dolarów. W przyszłości Facebook ma zamiar wprowadzić swoją krypto walutę oraz platformę Fashion++, która będzie podpowiadała jaki strój założyć. Jeśli interesuje cię Obsługa fanpage sprawdź naszą ofertę.

Powstanie Instagrama

Instagram jest to serwis, który powstał w 2010 roku. Jego główni założyciele to Kevin Systrom i Mike Krieger. Jednak początkowo historia Instagram jest związana z projektem Kevina Systrom, który rozwijał swoją pasję programowania w wolnym czasie. Projekt nabrał rozpędu po spotkaniu się wyżej wymienionych panów. W efekcie ich prac portal został uruchomiony 6 czerwca 2010 roku. Jak na domowy projekt, Instagram już pierwszego dnia zdobył 25 tysięcy użytkowników, a po tygodniu było ich ponad 100 tysięcy na całym świecie. Z biegiem czasu zaczęło pojawiać się coraz więcej kont, przekraczając kolejne bariery 1, 2 i 10 milionów aktywnych użytkowników we wrześniu 2011 roku. Odbyło się to wszystko bez udziału marketingu, reklam i promocji. W tym samym roku dodano też ponad 150 milinów zdjęć. Kolejne lata to wprowadzanie nowych funkcjonalności takich jak hasztagi oraz nowe filtry do zdjęć. Sprawdź naszą ofertę na prowadzenie profilu na Instagramie.

Duża popularność przerodziła się na zainteresowanie potencjalnych inwestorów, dzięki którym zebrano około 7 milionów dolarów. Rozwijająca się platforma przyciągnęła uwagę takich gigantów jak Twitter i Facebook. Ten pierwszy zaoferował nawet 500 milionów dolarów, jednakże Kevin Systrom odmówił, ponieważ chciał, żeby Instagram pozostał niezależną firmą. W tamtym okresie w startupie pracowało tylko 14 osób.

reklama na instagramie Krakow

W 2012 roku w serwisie było zarejestrowanych 27 milionów użytkowników oraz została wydana aplikacja na telefony z systemem operacyjnym Android. Aplikacja okazała się wielkim sukcesem, ponieważ już pierwszego dnia pobrano ją ponad 1 milion razy.

Historia Instagrama

Po wspomnianych sukcesach Instagram został kupiony przez Facebooka za 1 miliard dolarów w dniu 9 kwietnia 2012 roku. Na pozytywną decyzję o sprzedaży na pewno wpłynęło zapewnienie jego właścicieli przez Zuckerberga, że serwis ten będzie zarządzany niezależnie od jego starszego brata – Facebooka. W połowie 2012 roku Instagram mógł pochwalić się już 80 milionami użytkowników. Dopiero pod koniec pierwszego półrocza 2013 roku wprowadzono możliwość udostępniania filmów. Nowa funkcja sprawiła, że Instagram stał się pełną platformą, która przetwarza obrazy. W tym samym roku zarejestrowano 150 milinów kont.

Z biegiem czasu zaczęto również usprawniać możliwości przesyłania zdjęć w lepszej rozdzielczości. Pierwszą zmianą było wprowadzenie, w lipcu 2015 roku, zdjęć o rozdzielczości 1080 × 1080. Zastąpiły one stary format 640 × 640. W tym samym miesiącu wprowadzono też możliwość wyszukiwania hasztagów, profili oraz lokalizacji. Sprawdź naszą ofertę na kampanie reklamowe na Instagramie.

Obecnie na Instagramie znajduje się ponad 1 miliard aktywnych kont, co przekłada się na dzienną aktywność połowy z nich, udostępnianie ponad 95 milinów zdjęć, 4,2 miliarda polubień. W Polsce w 2018 roku było prawie 7 milionów aktywnych kont. Z innych ciekawych statystyk to konto Cristiano Ronaldo jest najbardziej popularne, ponieważ obserwuje go 196.4 miliny osób, a najczęściej używanym hasztagiem jest słowo „miłość”. Najpopularniejszym Polakiem jest oczywiście Robert Lewandowski, który ma 19 milionów obserwujących. Instagram to nie tylko platforma do chwalenia się zdjęciami, ale także wielkie zyski z reklam, które za 2019 rok wyniosły prawie 20 miliardów dolarów.

reklama instagram

Głównym problemem Instagrama jest bardzo duża ilość fałszywych kont, które nabijają ilości obserwujących. Administratorzy starają się walczyć z tym procederem, jednakże jest to ciężka walka bez wiekszych efektów. Zobacz naszą ofertę na kampanie reklamowe w social media

Historia TikTok-a

TikTok jest mobilną aplikacją, która pozwala na nagrywanie i wrzucanie materiałów wideo o maksymalnej długości 60 sekund. Została ona wydana we wrześniu 2016 roku, przez chińską korporację ByteDance.

W 2017 roku twórcy aplikacji udostępnili ją poza Chinami. Serwis ten bardzo szybko zdobywał popularność i wspinał się na szczyty rankingów. W tym samym okresie firma ByteDance kupiła konkurencyjną aplikację musical.ly, która zyskiwała popularność w Stanach Zjednoczonych. Po roku aplikacje te zostały połączone i na rynku pozostał tylko TikTok. W kwietniu 2020 w serwisie było zarejestrowanych ponad 2 miliardy użytkowników. Szacuje się, że prawie połowa z nich jest w wieku między 16 a 24 r. ż.

TikTok jest bardzo krytykowany za zbieranie dużej ilości danych takich jak kontakty, lokalizacja, nagrania dźwiękowe oraz na możliwe powiązania z rządem Chińskiej Republiki Ludowej. The Guardian ujawnił, że moderatorzy musieli cenzurować filmy, które krytycznie odnosiły się do rządu Chin. Słychać również opinie, że serwis przyczynia się rozpowszechniania pornografii w tym dziecięcej.

Podsumowanie

Podsumowując, media społecznościowe na stałe zagościły życiu każdego człowieka. Ich popularność będzie coraz większa oraz wraz z rozwojem technologii będą powstawały całkiem nowe serwisy, które będą rewolucjonizowały rynek. Sprawdź naszą ofertę na prowadzenie social media.