Księga znaku – co to jest, dla kogo i jak ją stosować

Księga znaków nazywana również księgą identyfikacji wizualnej to najprościej mówiąc stworzona przez autora instrukcja obsługi logo. Znacząco ułatwia odpowiednie użytkowanie go przez inne osoby.

księga znaku
Księga znaku

Czym jest księga znaku?

Identyfikacja wizualna jest niezwykle ważna, ponieważ każde logo cechuje się ściśle określonymi parametrami, takimi:

  • jak proporcje,
  • pole ochronne,
  • kolorystyka,
  • typografia.

Naturalną kontynuacją pracy nad logo jest opracowywanie księgi znaku. Należy pamiętać, że tworzenie instrukcji do logo w formie księgi identyfikacji wizualnej jest bardzo czasochłonne, dlatego wiele firm z tego niestety rezygnuje. Należy pamiętać, żeby korzystać z usług jedynie sprawdzonych i renomowanych firm, które od wielu lat działają na rynku i cieszą się dobrą opinią.

Księga znaku powinna być funkcjonalna oraz kompletna, dlatego projektanci muszą na bieżąco przewidywać oraz reagować na problemy pojawiające się podczas reprodukcji logo. W skład księgi znaku wchodzą takie elementy jak:

  • podstawowa wersja znaku,
  • alternatywna wersja znaku,
  • konstrukcja znaku,
  • geneza powstania logo,
  • pole ochronne,
  • pole podstawowe znaku,
  • kolorystyka znaku,
  • typografia znaku,
  • skalowanie i minimalne rozmiary znaku,
  • stosowanie znaku na różnych tłach,
  • niedopuszczalne modyfikacje.

Księgę znaku najlepiej jest rozpocząć od genezy powstania znaku. W ten sposób odbiorca będzie miał szansę poznać lepiej znaczenie oraz zasady używania znaku.

Po co i komu jest potrzebna księga znaku?

Takie informacje są również niezwykle przydatne podczas rejestrowania znaku w Urzędzie Patentowym. Należy jednak pamiętać, że najważniejszym elementem modyfikacji wizualnej firmy jest podstawowa wersja znaku. Może to być zestawienie nazwy firmy i sygnetu, czyli elementu graficznego lub zwykły logotyp. Wszystko zależy od osobistych preferencji oraz wymagań projektowych. Warto zwrócić uwagę na fakt, że podstawowa wersja znaku pojawia się z reguły w odmianie pionowej oraz poziomej. Jeżeli chodzi o pionową to sygnet znajduje się nad nazwą klienta, a w przypadku poziomej sygnet jest dokładnie na wysokości nazwy. Z obu wersji logo można tak naprawdę korzystać zamiennie w zależności od potrzeb oraz wolnego miejsca na wizerunkowych materiałach. W dziale alternatywnej wersji znaku zamieszczane są wszystkie projekty, które zostały dopuszczone do użytku. Można tu znaleźć wersje monochromatyczne, achromatyczne, a także logo z hasłem firmowym. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że można się też spotkać ze znakami występującymi w wersji skróconej, która wykorzystuje część typograficzną lub sam element graficzny, czyli sygnet.

identyfikacja wizualna firmy
Identyfikacja wizualna firmy

Elementy księgi znaku, czyli o czym musisz pamiętać

W księdze znaku powinny być wszystkie wersje, ponieważ ułatwi to obrandowanie każdego elementu, który buduje wizerunek oraz reputację marki. Nie ma przy tym znaczenia jego wielkość lub obszar roboczy. Warto wyróżnić też dział konstrukcji logo. Z reguły logo jest umieszczane na siatce konstrukcyjnej, jednak ważne jest też precyzyjne określenie proporcji. Niektóre projekty wykorzystują efekty przestrzenne, więc są naturalnie bardziej skomplikowane, dlatego należy wtedy szczegółowo opisać budowę. Żeby w przejrzysty sposób opisać parametry znaku, trzeba do niego podejść w sposób indywidualny.

Osoby, które planują zgłosić logo do Urzędu Patentowego powinny szczególnie pamiętać o konstrukcji znaku. Na wszystkich materiałach, na których będzie stosowane logo powinny być przestrzegane zasady stosowania znaku. Chodzi przede wszystkim o to, żeby zachować czytelność logo, czyli nie naruszać przestrzeni wokół. Pole ochronne znaku to obszar, na którym nie mogą występować żadne inne obiekty lub tekst. Z kolei pole podstawowe znaku służy do określenia odległości logo od krawędzi dokumentów. Każde logo może występować w ściśle określonej kolorystyce. Mowa tu zarówno o kolorze czcionki użytej w znaku firmowym oraz kolory występujące w sygnecie. Trzeba też wcześniej przewidzieć w jakich warunkach będzie pracować logo, ponieważ w każdym przypadku musi zachować te same kolory. Typografii stosowanej w znaku należy zawsze poświęcić jedną stronę księgi znaku.

logo dla firmy
Logo dla firmy

Niedopuszczalne modyfikacje, czyli jak nie używać logo

Niezbędne jest określenie czcionki użytej w nazwie klienta oraz haśle firmowym. Jest to niezwykle ważna wiadomość dla osób, które zajmują się tworzeniem kolejnych elementów identyfikacji wizualnej na podstawie tego logo. Budując dobry wizerunek firmy należy pamiętać o tym, że każdy element musi być spójny ze znakiem firmowym. Określenie minimalnych rozmiarów logo dla monitorów oraz dla druku jest następnym elementem księgi znaku. Minimalny rozmiar ustalamy na podstawie testów czytelności znaku. Należy pamiętać, że logo nie powinno występować w rozmiarach mniejszych niż ustalone. Dlatego tak ważne jest przestrzeganie określonych wielkości, ponieważ ma to duży wpływ na czytelność znaku. Ostatnim elementem księgi znaku są niedopuszczalne modyfikacje. W tym dziale należy zamieścić przykłady najczęstszych błędów. Można wśród nich wymienić umieszczenie logo na niewłaściwym tle lub dodawanie elementów w polu ochronnym. Zdecydowanie łatwiej uniknąć pewnych błędów, jeżeli zostały przedstawione w księdze identyfikacji wizualnej jako niedopuszczalne modyfikacje.