Marketing social media – co to jest i jakie formy przybiera?

social media marketing

Każda korzystająca z internetu osoba wie, że jeśli nie ma cię w mediach społecznościowych, to tak jakbyś właściwie nie istniał. Powiedzenie to nie jest tylko zwykłym przejaskrawianiem znaczenia mediów społecznościowych, lecz ma w sobie naprawdę wiele prawdy. A jeśli dotyczy to osób prywatnych, to dlaczego miałoby się to nie przekładać również na firmy? Jak się okazuje, przekłada się i to bardzo wyraźnie, a tematykę tę podejmuje social media marketing. Czym dokładnie to jest, jakie przybiera formy, a co najważniejsze, jakie oferuje przedsiębiorstwu możliwości?

Czym jest social media marketing?

Co dokładnie kryje się pod pojęciem social media marketing? Jest to nic innego, jak zestaw różnego rodzaju działań i czynności marketingowych, których celem jest wygenerowanie możliwie jak największego ruchu na danej stronie internetowej, przy wykorzystaniu do tego celu mediów społecznościowych. Innymi słowy, działania marketingowe nie dotyczą tradycyjnych form reklamy, często spotykanych w telewizji, radiu, czy też prasie, lecz dotyczą tylko i wyłącznie serwisów społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram, Twitter, a nawet YouTube czy też LinkedIn.
Na czym to polega? Specjaliści social media marketingu zakładają na takich portalach konta firmowe, które obsługują, a następnie przy ich pomocy starają się znaleźć nowych klientów dla przedsiębiorstwa, docierając do nich z konkretną reklamą. Celem zainteresowania klienta daną marką, jest przekierowanie go na właściwą stronę firmy, dzięki czemu skorzysta on z jej oferty.
To jednak nie wszystko, ponieważ media społecznościowe posłużą również do stworzenia pomiędzy firmą a klientami więzi i zaufania, ponieważ umożliwiają bezpośrednią komunikację. Dana firma stanie się bardziej osobowa i ludzka, a nie tylko bezimiennym, anonimowym logiem. Powoduje to możliwość tworzenia naprawdę długofalowej strategii marketingowej.
Zapoznaj się z naszą ofertą na prowadzenie fanpage na Facebooku oraz prowadzenie profilu na Instagramie.

kampanie reklamowe facebook

Jakie formy może przybierać social media marketing?

Jak widać po powyższym opisie, marketing w social media posiada naprawdę ogromne, możliwości i dzięki niemu możliwe jest osiągnięcie świetnych wyników w zakresie zainteresowania daną marką, co rzecz jasna przekładać się będzie na przychody danego przedsiębiorstwa. Jak to jednak wygląda w szczegółach? Jakimi technikami posługą się specjaliści od social media marketingu, aby osiągnąć swój cel?
Po pierwsze pamiętać trzeba, że kluczowe jest zastosowanie dialogu z odbiorcami, czyli użytkownikami danego social media. Jak to zrobić? Po prostu wdawać się z nimi w dyskusje. Nie tylko poprzez wiadomości, lecz przede wszystkim ogólnie dostępne komentarze. Odpowiadanie na pytania i komentarze jasno wskazuje, że po drugiej stronie siedzi prawdziwy człowiek, któremu zależy na odbiorcach.
Pamiętać jednak trzeba, że kluczem do osiągnięcia sukcesu w tym wypadku jest tworzenie treści wizualnych. Szacuje się, że media społecznościowe w około 70% to grafiki pod różnymi postaciami. Z tego powodu tak bardzo ważne jest posługiwanie się właśnie nimi. W jakiej postaci można to robić? Najlepiej do tego celu wykorzystać:

  • infografikę — jest to przedstawienie danych statystycznych w interesującej i przykuwającej wzrok formie. Mogą to być kolorowe wykresy, mapy, czy też schematy. Wbrew pozorom takie dane cieszą się w mediach społecznościowych ogromną popularnością,
  • memy — czym jest mem? To jedna, maksymalnie dwie linijki tekstu na tle obrazka. Najczęściej przybierają humorystyczną formę, są chwilowe i odnoszą się do aktualnej sytuacji. Dzięki swojej prostej formie i zabawnej treści są jednym z najczęściej udostępnianych elementów w mediach społecznościowych,
  • kreskówka — każdy z nas uwielbia kreskówki i komiksy. Warto więc przy pomocy kilku ramek przekazać jakąś ważniejszą i bardziej istotną treść, którą z pewnością zainteresuje się wielu odbiorców.

Oczywiście oprócz tych trzech najważniejszych form istnieje ich jeszcze sporo innych, takich jak np. screenshoty, wykresy, diagramy czy też prezentacje, a także zwykłe zdjęcia. Możliwości jest naprawdę wiele.

instagram reklama

Jakie są najważniejsze zalety korzystania z takich możliwości?

Zarówno możliwości, jak i zaawansowanie stosowanych technik stoją naprawdę na wysokim poziomie. Dlaczego jednak w prostych słowach warto korzystać z takich technik?
Do najważniejszych zalet social media marketingu zaliczyć trzeba bezpośredni kontakt z odbiorcą, ogromny zasięg prowadzonych działań, szybko rozprzestrzeniające się informacje, a także możliwość budowania długofalowych relacji z klientami.

Czy social media marketing ma jakieś wady?

Rozważając możliwość wykorzystania social media marketingu we własnym przedsiębiorstwie, nie można skupiać się tylko i wyłącznie jego zaletach i pozytywnych stronach. Trzeba mieć na uwadze również ciemną stronę, czyli wady. Co można do nich zaliczyć?
Przede wszystkim na uwadze trzeba mieć to, że wokoło naszej firmy może powstać duży szum informacyjny, oraz liczne sytuacje kryzysowe, o które w internecie nie jest trudno. Dodatkowo w takiej sytuacji nie ma się kontroli nad tym, jak zostaną dalej przekazane informacje o firmie. Na koniec warto zauważyć, że cały ten proces jest dość czasochłonny i pracochłonnymi. Mimo jednak wszystko zdecydowanie warto z niego skorzystać.