Marketing szeptany czyli Buzz marketing w praktyce

marketing szeptany

Buzz marketing (marketing szeptany) jest postrzegany jako część tak zwanego marketingu wirusowego, którego celem jest szybkie rozpowszechnianie informacji marketingowych z osoby na osobę. Przykładami marketingu szeptanego są rozmowy między konsumentami w rodzinach lub z przyjaciółmi, ale również – w większym stopniu – dyskusje na platformach społecznościowych.

Buzz marketing – założenia

Ideą Buzz Marketingu jest to, że kiedy zachęcasz konsumentów do mówienia o produktach i usługach firm, zwiększasz również świadomość tych produktów i usług. W rezultacie nasila się ruch w sieci, takiej jak Internet, a ostatecznie firmom udaje się zwiększyć sprzedaż i osiągać większe zyski. Klasycznym przykładem marketingu szeptanego może być sytuacja, w której firma promuje produkt na imprezie, targach lub stoisku, na którym konsumenci mogą go wypróbować. Następnie są zachęcani do dzielenia się swoimi doświadczeniami w codziennych rozmowach lub w Internecie.

Influencerzy – ważne ogniwo marketingu

Internetowy marketing szeptany jest zwykle inicjowany przez influencerów lub pierwszych użytkowników produktu. Dzielą się swoimi opiniami i poglądami na jego temat z innymi oraz aktywnie rozpoczynają rozmowy o produkcie. Influencerzy zazwyczaj zbudowali swoją obecność w Internecie i mają liczną grupę obserwujących na platformach społecznościowych, takich jak Facebook i Twitter, mają ogromny wpływ na swoich obserwujących.
Dobre recenzje influencerów są często więcej warte niż kampanie reklamowe. Ich pozytywne rekomendacje mogą mieć wpływ na wzrost sprzedaży i zwiększają świadomość produktu. Dlatego marketerzy chętnie korzystają z ich pomocy, aby wygenerować tak wysoki poziom ekspozycji dla swoich produktów. Znane osobistości i celebryci, mogą nadać produktowi wiarygodność i rozgłos.

Media społecznościowe

Marketing w mediach społecznościowych jest obecnie ważną częścią buzz marketingu. Facebook, Twitter, Instagram to najważniejsze platformy mediów społecznościowych, na których firmy starają się być obecne. Te i inne mniejsze serwisy społecznościowe umożliwiają bezpośrednią interakcję z klientami, otrzymywanie informacji zwrotnych, odpowiadanie na pytania lub wątpliwości, a tym samym bezpośrednie promowanie ich produktów i usług. Firmy dostarczając do sieci bogatą, możliwą do udostępnienia zawartość, budują silną grupę obserwujących. Kluczowe jest prowadzenie dialogu w czasie rzeczywistym ze swoimi klientami na tych platformach i tworzenie atmosfery, w której klienci czują się doceniani i poinformowani.

social media marketing

Blogerzy

Inne strategie marketingu szeptanego polegają na pomaganiu wpływowym blogerom. Aby przyciągnąć uwagę, firmy często dostarczają blogerom produkty do wypróbowania lub przetestowania przed ich opublikowaniem. Odbywa się to w zamian za publiczną wzmiankę o produkcie. Inne przykłady wykorzystania przez firmy marketingu szeptanego online obejmują fora internetowe, społeczności klientów i fanów i inne grupy.

Nowe podejście do marketingu

Marketing szeptany zasadniczo znacznie odbiega od tradycyjnych techniki strategii masowego marketingu w telewizji, radiu i reklamie prasowej. W zwyczajnym marketingu firmy chcą dotrzeć ze swoim przekazem do jak największej liczby osób w nadziei, że część z nich będzie zainteresowana. Buzz marketing jest znacznie bardziej zależny od siły osobistego przekazu niż reklama telewizyjna. Marketing szeptany zakłada, że wiadomość osobista jest ważniejsza i lepiej odbierana przez konsumentów, ponieważ jest uważana za bezstronną i pochodzi od osób, którym ufają, a nie bezpośrednio od firmy.

Teraz konsumenci potrafią łatwo rozpoznać marketing szeptany. Dlatego aby był skuteczny, powinno się z niego oszczędnie korzystać. Wcześniejsze formy, takie jak wyskakujące reklamy, banery i marketing e-mailowy, były kiedyś popularne, ale teraz konsumenci uważają te techniki za przestarzałe.

Buzz Marketing to też filmy online, które poruszają humorystyczne, kontrowersyjne, nietypowe lub oburzające tematy. Takie filmy mają na celu wywołanie sensacji, aby skłonić ludzi do dyskusji, żeby w efekcie udostępniali je w mediach społecznościowych i publikowali na YouTube. Firmy starają się wykorzystać popularność treści i aby wypromować produkt w sieci. Aby to zrobić, na przykład tworzą hashtagi lub zachęcają konsumentów do pobierania części treści, a tym samym do utrzymania lojalności klientów.