Newsletter – jak pomaga rozwinąć sprzedaż w firmie?

W ostatnich latach bardzo dużą popularnością cieszy się newsletter. Jest to wiadomość e-mail, która zawiera treść od konkretnego nadawcy i jest rozsyłana przy użyciu elektronicznej poczty.

newsletter

Czym jest newsletter?

Warto zwrócić szczególną uwagę na fakt, że jedynie do określonej grupy odbiorców wysyłany jest newsletter. Są to subskrybenci, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie tego typu wiadomości od nadawcy oraz podali swój e-mail. Z reguły bezpłatny jest zapis na listę osób zainteresowanych takimi treściami. Dla każdego, kto posiada swoje miejsce w internecie przygotowany jest newsletter. Nie ma znaczenia, czy jest to mały sklep internetowy, czy też korporacja międzynarodowa. Tak samo nieważna jest branża i obszar działania. Zarówno osoby, które nie prowadzą sprzedażowej działalności, jak i platformy zakupowe mogą wysyłać newsletter. Wystarczy, że dzielisz się przygotowanymi treściami w sieci i skupiasz wokół siebie ludzi zainteresowanych takim tematem. Newsletter to świetna ścieżka komunikacji, która umożliwia dotarcie do odbiorców z prezentowanymi treściami.

Czym jest Mailing

Mailing to wiadomości wysyłane do osób, które podając swój adres e-mail zapisały się na listę subskrybentów. Zazwyczaj osoby, które już miały kontakt z daną firmą wpisują się na taką listę. Mogą to być również ludzie zainteresowani konkretnym produktem lub treściami. Największą zaletą newslettera jest fakt, że wiadomości dochodzą jedynie do zainteresowanych grup docelowych. Przeważnie są to osoby, które wcześniej dokonały już zakupów w sklepie online.

Można śmiało powiedzieć, że sposób komunikacji w newsletterze mocno różni się od innych miejsc, gdzie treści związane z firmą również są przekazywane. Oficjalne i konkretne informacje pojawiają się na stronach internetowych, natomiast porady i nowinki dostępne są na blogach. Bardziej prywatną i spersonalizowaną jest już sama forma listu, a właściwie wiadomości mailowej. Warto pamiętać, że z reguły do jednej osoby zwracamy się w listach lub mailach. Taka forma sprawia, że przekazywane wiadomości są bardziej prywatne i mają trochę inny wymiar. Wiadomość skierowana jest do określonego adresata, który ma ją przeczytać.

Zastosowanie newslettera

Newsletter umożliwia również korzystanie ze statystyk i narzędzi analitycznych, czyli podobnie jak profile firmowe w mediach społecznościowych. Źródłem bardzo wartościowych informacji są właśnie takie dane. Jeśli poddamy je odpowiedniej analizie to być może uzyskamy odpowiedzi na wiele pytań. W ten sposób można rozwijać nie tylko newsletter, ale również własną działalność. Warto dodać, że relacje z odbiorcami można budować dzięki wysyłanym wiadomościom mailowym. Zainteresowanie marką lub działalnością świadomie wykazała osoba, która zapisała się na mailingową listę.

Należy pamiętać, że do osoby, która wykazała zainteresowanie dotrzeć jest zdecydowanie łatwiej niż do losowego odbiorcy. Trzeba szybko wykorzystać fakt, że ktoś sam chce zostać odbiorcą maili, czyli subskrybentem. Z takimi odbiorcami można najłatwiej zbudować długofalową relację. Różne formy może przybierać newsletter. Tylko od ciebie zależy, którą z nich wybierzesz. Warto pomyśleć, co przedstawiasz w miejscach, które związane są z twoją działalnością. Newsletter można uczynić całkowicie unikalnym kanałem komunikacji. Wtedy będzie przekazywał informacje, które nie są dostępne w żadnych innych miejscach. Przede wszystkim jednak spójna powinna być komunikacja i należy o tym koniecznie pamiętać.

Forma newslettera

Niekorzystny wpływ na wizerunek marki ma niespójność oraz chaos informacyjny. Tak naprawdę różne treści mogą być przekazywane w newsletterach, a wszystko jest uzależnione od tego na czym twoja działalność jest oparta. Jeśli biznes opiera się na sprzedaży to można wysyłać specjalne kody rabatowe dla subskrybentów lub informacje o zbliżających się promocjach. Można też przekazywać informacje o nowinkach firmowych lub bieżącej działalności. Na uwagę zasługuje fakt, że newslettery mogą mieć swobodny charakter lub formalny. W rzeczywistości wiele jest sposobów oraz pomysłów na newsletter. Dobry newsletter to taki, który sprawi, że adresat podejmie określone działanie. Podstawą jest oczywiście ciekawy oraz zachęcający tytuł maila. W zasadzie jest to pierwsza informacja, którą widzi odbiorcami. Od tytułu zazwyczaj zależy, czy odbiorca w ogóle zainteresuje się mailem i go otworzy.

Nie ma uniwersalnego przepisu na to, jak powinien wyglądać dobry tytuł newslettera. Wszystko jest uzależnione od grupy odbiorców, sposobu komunikacji oraz rodzaju branży. Bardzo ważne jest też, żeby treść przekazywana w newsletterze była faktycznie atrakcyjna dla odbiorcy. Zadaniem newslettera jest zachęcenie odbiorcy do konkretnych działań. Powinno to być wyraźnie zakomunikowane, a jedna wiadomość ma zawierać tylko jedno wezwanie do działania. Należy pamiętać, że na różnych urządzeniach są wyświetlane wiadomości e-mail, dlatego trzeba zadbać o responsywność. W każdej chwili możemy wypisać się z newslettera. W mailu powinien znajdować się przycisk, który umożliwi szybkie wypisanie się z listy mailingowej.