E-Commerce – wyjaśniamy czym jest i co musisz o nim wiedzieć

ecommerce
E-commerce

Prawdopodobnie niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, w jak dużym stopniu powstanie internetu zmieniło życie ludzi. Sieć dała nam nie tylko możliwość nieograniczonego kontaktu ze sobą czy też rozrywkę na niespotykanym dotąd poziomie, lecz przede wszystkim umożliwiła realizowanie zdalnych zakupów. Pozwoliło to na powstanie zupełnie nowej branży, czyli e-commerce, która dotyczy nie tylko prostych zakupów w sklepach internetowych, lecz również ogromnych transakcji biznesowych. Wszystko to sprawia, że warto się tej branży nieco bliżej przyjrzeć. Czym więc jest e-commerce, jaka jest historia jej powstania, a także najważniejsze zalety, którymi się charakteryzuje?

Czym jest e-commerce?

Zanim jednak przejdzie się do nieco bardziej zaawansowanych spraw i zagadnień, warto zapoznać się z zupełnymi podstawami, czyli czym tak właściwie jest e-commerce. Jest to termin określający po prostu handel elektroniczny czy też inaczej mówiąc internetowy. Odnosi się on do wszystkich transakcji indywidualnych i biznesowych, które zawierane i realizowane są przez internet. Obejmuje transfer nie tylko towarów, lecz również usług, a także informacji za pośrednictwem sieci komputerowej, jaką jest internet. Co to oznacza w praktyce? Są to wszystkie transakcje, które zawierane są zdalnie, czyli na odległość przy pomocy komputera.

Krótka historia ecommerce

Wszystko to brzmi na bardzo zaawansowane i skomplikowane, lecz jak się okazuje, e-commerce jest branżą o dość krótkiej historii. Co prawda pierwsze internetowe transakcje zawierane były już w latach 60 ubiegłego stulecia, lecz ich forma była tak odmienna od dzisiejszych standardów, że trudno jest uznać je za pełnoprawny początek tej branży. Znacznie lepszym wydarzeniem jest pojawienie się w 1979 roku pomysłu zapoczątkowanego przez Michaela Aldricha na prowadzenie sprzedaży przez internet. Dziś uznaje się, że ten przedsiębiorca jest ojcem zakupów przez internet i branży, jaką znamy. To po tym wydarzeniu ruszyła lawina w postaci pierwszych transakcji B2B realizowanych online, powstanie pierwszych sklepów internetowych czy też systemów płatności online.

jak otworzyć sklep internetowy
Jak otworzyć sklep internetowy

Jakie postacie przyjmuje dziś e-commerce?

Choć sprzedaż e-commerce to naprawdę bardzo szerokie zjawisko, to jednak da się wymienić kilka najpopularniejszych rodzajów, które wyróżniają się stronami zawieranych transakcji.
Przede wszystkim trzeba tu wspomnieć o:

  • B2C – business-to-consumer to transakcje, które zawierane są pomiędzy daną firmą oferującą określonego rodzaju produkty lub usługi a indywidualnym konsumentem. W zdecydowanej większości taki rodzaj e-handlu realizowany jest zupełnie automatycznie za pośrednictwem sklepu internetowego.
  • B2B – business-to-business, czyli transakcje zawierane pomiędzy dwoma przedsiębiorstwami. W tym wypadku kontakty pomiędzy firmami zawierającymi transakcje realizowane są przez handlowców oraz specjalny system.
  • C2C – consumer-to-consumer, czyli jeden z najciekawszych rodzajów e-handlu, polegający na zawieraniu transakcji dwóch prywatnych osób. Tego typu transakcje realizowane są na dostępnych w sieci portalach ogłoszeniowych lub aukcyjnych.

Internetowy sklep e-commerce

Jak więc widać po powyższej prezentacji najpopularniejszych rodzajów ecommerce, zdecydowanie najczęściej używaną formą zawierania transakcji jest B2C, czyli te, które zawierane są w sklepach internetowych. Nic więc dziwnego, że to właśnie one cieszą się największą popularnością, jeśli chodzi o potencjalnych przedsiębiorców.

optymalizacja sklepu internetowego
Optymalizacja sklepu internetowego

Jaki sklep internetowy wybrać

Chcąc uruchomić sklep internetowy, przede wszystkim wiedzieć trzeba, że w branży e-commerce występują różnego rodzaju platformy handlowe, które zasadniczo różnią się pomiędzy sobą sposobem funkcjonowania. Podstawowy ich podział to platformy otwarte, które są trudniejsze w uruchomieniu i konfiguracji, lecz jednocześnie są zdecydowanie bardziej elastyczne, a więc mogą być wykorzystywane do bardzo zróżnicowanych celów. Drugim rodzajem są platformy zamknięte, które mają bardzo ograniczone przeznaczenie, lecz są dość proste w dostosowaniu ich do konkretnego sprzedawcy.
Kolejnym podziałem platform e-commerce jest ten dotyczący licencji ich użytkowania. W tym wypadku mowa jest więc o platformie abonamentowej, która dostarczana jest przez zewnętrzny podmiot, w postaci dostosowanej do przedsiębiorcy. Wiąże się to jednak z koniecznością regularnego opłacania za nią abonamentu. Oprócz tego znaleźć można platformy open-source, które co prawda można swobodnie modyfikować i są bezpłatne, lecz jednocześnie wymagają naprawdę sporo wiedzy praktycznej w zakresie ich konfiguracji i funkcjonowania. Ostatnim rodzajem platform są wersje dedykowane, które tworzone i konfigurowane są pod konkretnego klienta.
Na sam koniec warto jeszcze wspomnieć, że sklep internetowy można podzieli na formę handlu, którą będzie realizował. Mowa tu jest o sprzedaży bezpośredniej, czyli w całości realizowanej przez sklep, lecz także o sprzedaży pośredniej, gdy część usług, czyli np. płatność lub dostawa odbywa się za pośrednictwem zewnętrznej platformy. Na rynku znaleźć można także rozwiązania hybrydowe, które łączą obie te formy handlu.

Zobacz także: Reklama sklepu internetowego

Sprzedaż e-commerce – najważniejsze zalety

Na sam koniec pozostaje najważniejsza dla wielu osób kwestia, czyli jakie są konkretnie zalety, które otrzymuje się po wejściu na rynek e-commerce. Dlaczego warto się zainteresować tą branżą?
Przede wszystkim wiedzieć trzeba, że handel e-commerce daje dostęp do właściwie nieograniczonego rynku. Przyciągnąć do siebie można nie tylko klientów z najbliższego miasta czy też województwa, lecz bez większych kłopotów można prowadzić sprzedaż na dosłownie cały świat.
Innego typu ważną zaletą jest fakt, że sprzedaż e-commerce jest zwyczajnie łatwiejsza. Wejście na rynek jest prostsze, koszty rozpoczęcia działalności są niższe, a ilość możliwych do zaoferowania produktów jest właściwie nieograniczona.
Do bardzo ważnych zalet e-commerce zaliczyć trzeba także to, że branża ta nie posiada żadnych ograniczeń, jeśli chodzi o porę i czas działania. Sklep może funkcjonować i realizować transakcje przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, a także bez względu na święta czy też obecność pracowników.
Na sam koniec warto jeszcze zauważyć, że branża e-commerce daje dostęp do naprawdę niezwykle efektywnych działań marketingowych, które przy sprawnym zastosowaniu są w stanie znacznie poprawić wynik finansowy prowadzonej firmy.