Czym jest ROAS?

W ostatnich latach bardzo dużą popularnością cieszy się ROAS. Na kreowanie wizerunku marki i pozyskiwanie klientów nastawione są wszystkie kampanie marketingowe. Przede wszystkim poprzez wyniki określa się w czasach digitalizacji świadomość oraz wartość marki. Na wartości zyskuje dobrze zbudowana strona, która przez algorytmy Google jest dobrze odbierana. Najważniejsze, żeby dobrze pozycjonowała się w wyszukiwarce. W tym artykule wyjaśnimy, jak obliczyć ROAS.

roas
ROAS

Wskaźnik ROAS

Warto mieć świadomość, że moduły wdrożone w Google Analytics monitorują każdy ruch na stronie. Wszystkie marketingowe strategie nadają się przede wszystkim na konwersje. Najpierw musisz zainwestować w kampanię, jeśli chcesz, żeby zaczęła generować zyski. Wskaźnik ROAS pomoże zoptymalizować zasadność i zakres tych inwestycji. ROAS to inaczej Return On Ad Spend i rozumiemy to jako zwrot wydatków na reklamę.

Jeśli chcesz obliczyć wskaźnik ROAS to musisz skorzystać z podanego wzoru:

(Przychód / Koszt) x 100%

Należy jednak pamiętać, że wysoki ROAS nie zawsze przekłada się na satysfakcjonujący przychód. Wszystko uzależnione jest od wysokości marży, którą za dany produkt otrzymujesz. ROAS nie bierze pod uwagę twojej marży i kosztów produktu. To sprawia, że wyższy ROAS nie zawsze oznacza wysokie zyski. ROAS będzie opłacalny, jeśli wyniesie 1000% przy marży 10% lub 200% przy marży 50%. Niski ROAS świadczy najczęściej o tym, że wydajesz na kampanię zdecydowanie więcej, niż na niej zarabiasz. W takiej sytuacji trzeba się zastanowić, czy lepiej nie będzie po prostu wstrzymać kampanii. Można też spróbować wypromować droższy produkt o wyższej marży. Warto mieć na uwadze, że niektóre produkty mają potencjał do generowania bardzo wysokich przychodów. Zmianę strategii marketingowej dla marki lub produktu oznacza podniesienie ROAS. Często trzeba obciąć koszty zintegrowanej kampanii reklamowej na rzecz zwiększenia przychodów. Jednak takie rozwiązanie to kwestia mocno dyskusyjna.

Widoczność w sieci

Mniej reklam oznacza mniejszą widoczność produktu w sieci, ale ograniczenie liczby reklam wcale nie musi negatywnie wpłynąć na sprzedaż. Nie uzyskasz realnych danych o przychodach naszej firmy bez analizy wskaźników sprzedaży. Jeśli chcesz zapewnić sobie sukces to musisz dobrze poznać i okiełznać ROAS. Zazwyczaj przez profesjonalistów opracowywane są kampanie marketingowe prowadzone w internecie. Zadowalający i stabilny wzrost przychodów pozwoli ci utrzymać właściwie dopasowana strategia marketingowa. Najlepiej korzystać z usług renomowanych specjalistów, którzy wiele lat działają na rynku i cieszą się pozytywną opinią. Warto mieć na uwadze, że ROAS to twój sprzymierzeniec w biznesie, a nie przeciwnik. Każdy przedsiębiorca powinien znać takie skróty, jak ROAS oraz ROI. Szczególnie wtedy, gdy kampanie Google Ads mają być głównym sposobem promocji w internecie. Należy pamiętać, że marketing online to nie jest zbiór czynności przypadkowych. Jeśli jest dobrze prowadzony to pozwala uzyskać szczegółowe dane, dzięki którym dowiesz się, czy twoje działania przynoszą oczekiwane rezultaty. Wskaźniki ROI i ROAS mylą najczęściej osoby, które nie są ekspertami w dziedzinie marketingu internetowego. ROAS to wskaźnik, dzięki któremu zostaniesz poinformowany o zwrocie z danej kampanii reklamowej. W ten sposób możesz najprościej obliczyć przychód wygenerowany przez budżet, który wydałeś na kampanię reklamową.

Zalety korzystania z ROAS

Prawidłowo skonfigurowana kampania dostarczy dane automatycznie, jeśli korzystasz z Google Ads na poziomie panelu. Warto mieć świadomość, że nie trzeba samodzielnie wyliczać tych danych. Usługi Google Ads umożliwiają ustalanie stawek kampanii i umożliwiają korzystanie z automatycznych strategii. Na Facebooku również przydaje się ten wskaźnik. Dzięki niemu można dokładnie kontrolować koszty konkretnej reklamy. Wartość ROAS na poziomie 300% jest powszechnie uznawana za satysfakcjonującą. Takie składowe, jak wielkość biznesu oraz branża danej firmy też warto wziąć pod uwagę podczas analizy. Po dokładnym przeczytaniu tego artykułu powinieneś znać już różnice pomiędzy ROAS i ROI. Jest to naprawdę istotne, ponieważ obydwa wskaźniki przedstawiają zupełnie inne dane. W wielkim skrócie można powiedzieć, że ROI mierzy wygenerowany zysk z danej reklamy lub kampanii. Jeśli chodzi o ROAS to jedynie przedstawia przychód z kampanii, ale nie uwzględnia, jaki jest realny zysk netto. Warto podkreślić, że reklamodawca, dla którego liczy się duża skuteczność danej kampanii, bardziej ucieszy się ze wskaźników ROAS w świetle działań marketingowych. Z biznesowego punktu widzenia ROI jest szczególnie istotnym wskaźnikiem. To dzięki niemu można sprawdzić rentowność zaplanowanej inwestycji. Nie da się określić, który wskaźnik jest lepszy pod względem efektywności oraz konwersji, ponieważ każdy ze wskaźników pełni całkiem inne funkcje. Zarówno za pomocą ROAS, jak i ROI można mierzyć działania każdej kampanii i reklamy. Dzięki temu możesz mieć lepszą kontrolę nad wydatkami kampanii. Teraz wiesz już, jak mierzyć efektywność działań marketingowych.