Geotargetowanie – co to jest, jak wykorzystać i dlaczego warto

Geotargetowanie (ang. Geotargeting) to proces określania lokalizacji użytkownika witryny i dostarczania mu różnych treści na podstawie jego lokalizacji. Treści kierowane geograficznie są określane na podstawie adresów IP, sygnałów telefonii komórkowej, połączeń Wi-Fi i współrzędnych GPS. Treści kierowane geograficznie mogą być tak proste, jak tekst, obrazy lub filmy skierowane na określony kraj lub region. Może być również bardziej złożony, na przykład produkty lub usługi kierowane na określone kody pocztowe lub miasta, dzielnice miasta czy określony rejon np. 50 kilometrów od danej lokalizacji.

geotargetowanie

Dlaczego warto korzystać z kierowania geograficznego?

Geotargetowanie umożliwia dostarczanie treści specjalnie dostosowanych do lokalizacji odbiorców. Jest to cenne, ponieważ ludzie w różnych lokalizacjach często interesują się różnymi rzeczami. Na przykład osoba znajdująca się na targach motoryzacyjnych interesuje się motoryzacją i istnieje duże prawdopodobieństwo, że szuka nowego samochodu. Natomiast osoba, która ostatni weekend spędziła w polskich górach z dużym prawdopodobieństwem chodzi po górach i może być zainteresowana nowymi butami trekingowymi.  Korzystając z kierowania geograficznego, możesz mieć pewność, że Twoi odbiorcy zobaczą tylko te treści, które ich interesują.

Jak działa kierowanie geograficzne?

Treści kierowane geograficznie są dostarczane przy użyciu jednej z dwóch metod: geolokalizacji po stronie serwera i geolokalizacji po stronie klienta. Geolokalizacja po stronie serwera działa poprzez określenie lokalizacji użytkownika na podstawie jego adresu IP, a następnie dostarczanie treści z serwera znajdującego się w tym samym kraju lub regionie. Geolokalizacja po stronie klienta wykorzystuje JavaScript do określenia lokalizacji użytkownika na podstawie jego adresu IP, sygnału telefonu komórkowego, połączenia Wi-Fi lub współrzędnych GPS. Po ustaleniu lokalizacji użytkownika treść ukierunkowana geograficznie jest dostarczana z pobliskiego serwera.

Dlaczego warto korzystać z geotargetowania?

Geotargeting to potężne narzędzie, które może pomóc w dostarczaniu odpowiednich treści do odbiorców we właściwym czasie. Rozumiejąc, jak działa kierowanie geograficzne i dlaczego jest ono przydatne, możesz mieć pewność, że docelowi odbiorcy zawsze będą widzieć treści najbardziej odpowiednie dla ich lokalizacji.

geolokalizacja

Jak działa geotargetowanie w reklamie

Geotargeting to metoda dostosowywania reklam do konkretnej lokalizacji. Aby firmy mogły jak najlepiej wykorzystać reklamy, muszą mieć możliwość kierowania reklam do osób, które najprawdopodobniej będą zainteresowane tym, co mają do powiedzenia. Tu właśnie pojawia się kierowanie geograficzne.

Geotargeting pozwala firmom dokładnie określić, gdzie mają być wyświetlane ich reklamy. Można to zrobić, kierując reklamy na określone:

  • kraje,
  • województwa,
  • miasta,
  • dzielnice,
  • a nawet okolice.

Jeśli na przykład prowadzisz gabinet stomatologiczny, możesz kierować reklamy na osoby mieszkające w Twojej dzielnicy albo w obrębie 20 kilometrów od Twojego gabinetu. A jeśli prowadzisz salon samochodowy możesz wyświetlać swoje reklamy na całe województwo.

Geotargetowanie to potężne narzędzie, ponieważ pozwala firmom maksymalnie wykorzystać budżet reklamowy. Kierując reklamy konkretnie do osób, które są najbardziej zainteresowane tym, co mają do zaoferowania, firmy mogą zmaksymalizować szanse na to, by ich przekaz dotarł do właściwych osób.

Gdzie wykorzystać geotargetowanie?

Możliwość targetowania reklam po lokalizacji jest już praktycznie dostępna w każdym medium reklamowym. Geotargetowanie ustawisz między innymi:

  • we wszystkich typach reklam Google Ads;
  • w kampaniach Youtube Ads;
  • w reklamach Facebook Ads – kierowanych na Facebook i Instagram;
  • w reklamach na TikTok;
  • w kampaniach na Linkedin;

Metody kierowania geograficznego

Jak już wspomnieliśmy istnieją dwie główne metody kierowania geograficznego: kierowanie geograficzne w oparciu o adres IP i kierowanie geograficzne w oparciu o GPS.

Kierowanie geograficzne oparte na adresach IP jest dokładniejszą z tych dwóch metod. Polega na określeniu lokalizacji użytkownika na podstawie jego adresu IP. Ta metoda jest wykorzystywana głównie do reklam online, takich jak banery reklamowe i reklamy wideo. Gdy użytkownik odwiedza witrynę internetową zawierającą jeden z tych typów reklam, serwer reklam użyje adresu IP użytkownika, aby określić jego lokalizację, a następnie wyświetli odpowiednią reklamę.

Kierowanie geograficzne oparte na GPS jest mniej dokładną metodą, ale ma tę zaletę, że jest w stanie dotrzeć do użytkowników mobilnych. Ta metoda opiera się na sygnale GPS użytkownika w celu określenia jego lokalizacji. Może być używany zarówno do reklam online, jak i offline, takich jak ukierunkowane kupony w punktach sprzedaży i ukierunkowane bezpośrednie wysyłki.

Geotargeting daje duże możliwości, pozwala firmom dostosowywać swoje reklamy specjalnie do osób, które najprawdopodobniej będą zainteresowane tym, co mają do powiedzenia. Korzystając z geotargetowania opartego na adresie IP lub geotargetingu opartego na GPS, firmy mogą mieć pewność, że ich wiadomość zostanie dostrzeżona przez właściwych ludzi we właściwym czasie.