Korzyści, które płyną z Public Relations

public relations

Public relations to szeroko rozumiane działania, które mają zbudować określony wizerunek w oczach odbiorców oraz zadbać o poprawne, oparte w dużej mierze na zaufaniu i szacunku, relacje. Cele i formy działań PR mogą być różne, ale nadrzędną zasadą jest uzyskanie pozytywnego efektu.
Dowiedz się, co to jest PR i jak wygląda w praktyce, czytając poniższy tekst.

PR wewnętrzny i zewnętrzny

To rozróżnienie sprawdza się głównie w dużych firmach, które dbają jednocześnie o reputację wśród załogi oraz klientów. PR wewnętrzny to komunikacja kierowana do pracowników, w dużej mierze w ramach mailingu, czy poprzez organizację firmowych eventów. PR zewnętrzny, spójny z tym pierwszym, skierowany jest do odbiorców i jest znacznie bardziej rozbudowany.

Kto korzysta ze świadomego budowania wizerunku?

Świadomie działania PR-owe prowadzi wiele firm, zwłaszcza dużych korporacji. O własny wizerunek dbają również osoby publiczne ze świata mediów i kultury. Niejeden celebryta pilnuje tego, jak odbierają go inny przy pomocy agencji PR-owej.

PR towarzyszy też politykom. O wizerunek partii dbają specjaliści, którzy wykonują szereg badań i na ich podstawie tworzą programy wyborcze. Czołowi politycy również korzystają z rad specjalistów od wizerunku.

Cele działań public relations

Podstawowym celem public relations jest zbudowanie wizerunku i tożsamości w oczach odbiorców. Najprościej mówiąc, dzięki PR-owi możesz wpłynąć na to, co inni będą o tobie myśleć i jak będą cię odbierać.

Dzięki kilku sprytnym zabiegom specjalistów od PR możesz zbudować społeczność, której działania przyniosą lepsze efekty niż wysoko opłacany marketing internetowy.

Jednym z nadrzędnych celów działań PR jest wywołanie trwałego zaangażowania emocjonalnego wśród odbiorców. Głównie tacy odbiorcą stają się potencjalnymi klientami. To zaangażowany emocjonalnie wyborca pójdzie głosować.

W ramach PR można też zwiększyć rozpoznawalność marki lub osoby. Aby to osiągnąć należy w zaplanowany wcześniej sposób pojawiać się publicznie lub po prostu dać o sobie usłyszeć. Taki PR można budować, wykupując artykuły i wywiady sponsorowane oraz działając w mediach społecznościowych. Dobre media relations to klucz do sukcesu.

Formy prowadzenia działań PR

Dziś najskuteczniejsze formy prowadzenia działań PR umożliwia internet. Osoby, które chcą zbudować pozytywny wizerunek, a wcześniej stworzyć społeczność, która go pozna, korzystają aktywnie z mediów społecznościowych.

prowadzenie social media

PR w Social Mediach

Firmowy fanpage, czyli strona fanowska, pozwala na skuteczną komunikację z grupą docelową. W łatwy sposób umożliwia interakcje i sprawia, że osoba bądź firma stają się namacalne, łatwo dostępne. Profile w mediach społecznościowych dają możliwość publikowania wyselekcjonowanych treści, ale jednocześnie pozwalają na całą paletę emocjonalnych interakcji (także negatywnych). Czasem więcej dla wizerunku zrobi błyskotliwa reakcja na negatywny komentarz, niż pierwotnie publikowany post.

Celebrytki pokazujące zdjęcia bez makijażu chcą podkreślić, że nie są nikim niezwykłym. Zaś przedsiębiorstwo, które wstawia do sieci filmik, na którym z linii produkcyjnej zjeżdża nowy kosmetyk, uchyla rąbka tajemnicy przed klientami. Klienci bardzo to lubią, choć w dużej mierze celem tego działania było przygotowanie się do kampanii sprzedażowej.

Strona internetowa – wizytówka firmy

Własna przejrzysta strona internetowa również jest kluczowa dla skutecznego PR-u. Warto zadbać o to, by treści na niej publikowane zawsze były aktualne, a nowe informacje pojawiały się na bieżąco. Koniecznie trzeba zająć się jej pozycjonowaniem – im wyżej znajdzie się w wynikach organicznych wyszukiwarek, tym więcej osób na nią zajrzy i przeczyta jej zawartość.

strony internetowe Kraków

Sponsoring i działania charytatywne

Dla zbudowania pozytywnego wizerunku powinno się również wykorzystać inne narzędzia. Duże firmy mogą organizować otwarte spotkania i konferencje. Nie bez znaczenia będzie także inwestycja w sponsoring ważnych wydarzeń kulturalnych.

W ramach budowania pozytywnego wizerunku wśród odbiorców firmy oraz osoby biorą udział w działaniach charytatywnych. Wielkie koncerny prowadzą własne fundacje, inne firmy działają aktywnie w tych istniejących. Najczęściej starają się sponsorować działania pokrewne z branżą, w której działają. Świetnie sprawdza się także udział w akcjach proekologicznych. Dlatego wiele marek odzieżowych tworzy kolekcje z recyklingu, a firmy kosmetyczne starają się głośno mówić o swoich naturalnych kosmetykach, które sprzedają w biodegradowalnych opakowaniach.

Public relations a (content) marketing

Public relations i marketing funkcjonują obok siebie, ale nie oznaczają tego samego. PR to dbanie o wizerunek i przekaz. W wypadku marketingu głównym celem jest sprzedaż. PR pomaga podnieść wyniki sprzedażowe, a wizerunkowa klapa może położyć całą sprzedażową kampanię, ale nie są to pojęcia tożsame.

Niektórzy specjaliści podkreślają, że content marketing wpisuje się w działania public relations i jest najbliższy definicji PR. W content marketingu za pomocą wartościowych i bezpłatnych treści pozyskuje się nowych klientów i zwolenników. Innymi słowy, marketing treści w swoich założeniach wychodzi z tego, że najpierw klient musi dostać coś za darmo, by później chciał zapłacić za coś więcej.

Ciekawy i dobrze zaplanowany content (z ang. zawartość) może przyczynić się do budowy pozytywnego wizerunku wśród odbiorców. Dobrym przykładem jest działalność trenerów fitnessu. Wielu z nich cyklicznie publikuje bezpłatne treningi na YouTubie. Dzięki temu zyskują odbiorców, którzy z nimi ćwiczą i pokazują się jako osoby aktywne fizycznie, prowadzące zdrowy tryb życia.

Samodzielna praca, czy agencja PR?

Niewielu ludzi samodzielnie zajmuje się tworzeniem PR-owej strategii i kreowaniem wizerunku. Zazwyczaj do tego typu działań wynajmowana jest agencja PR-owa. Dzięki współpracy z agencją można zaplanować działania PR-owe długofalowo i na bieżąco monitorować ich efekty. Agencja może też wykorzystać własne kanały i znajomości w branży medialnej, by zadbać o odpowiednią komunikację w przestrzeni publicznej.

Public relations można też zająć się samodzielnie. To nie wiedza tajemna, więc można się tego nauczyć. Jednym ze sposobów jest obserwowanie konkurencji i otwartość na zdobywanie wiedzy: czytaj, słuchaj i uczestnicz w kursach. Jednym zdaniem: ucz się, także na własnych błędach.