Najpopularniejsze kanały social media w 2020 roku

najpopularniejsze social media

Kanały social media stały się bardzo ważnym narzędziem – zarówno w życiu prywatnym (dzielimy się naszymi wspomnieniami, zmianami w naszym życiu), jak i w biznesie (firmy kreują swój wizerunek w sieci). Niekiedy to właśnie przez internet znajdujemy przyjaciół z dzieciństwa, z którymi nie mielibyśmy, gdyby nie portale społecznościowe, żadnego kontaktu. Warto więc wiedzieć, jakie są najpopularniejsze social media – ta wiedza może nam się przydać nawet w pracy.

Facebook


Facebook został założony w 2004 roku – i od tego roku sukcesywnie zdobywa nowych fanów. To pierwszy serwis społecznościowy, którego liczba użytkowników przekroczyła miliard, a w 2019 liczba sięgnęła 2,5 miliarda. Na Facebook’u tworzymy swój profil (podajemy nazwisko, możemy dodać zdjęcie), uzupełniamy go o dane (ukończony uniwersytet, data urodzenia, miejsce zamieszkania). Gdy coś się w naszym życiu zmieni, możemy dodać status (np. wyprowadzka, zaręczyny). Dodajemy naszych znajomych do grona wirtualnych znajomych, obserwujemy ich statusy. Możemy „polubić” strony naszych ulubionych firm i obserwować aktualizacje. I, nieświadomie, jesteśmy odbiorcami bardzo wielu reklam, z których portal ten żyje.

prowadzenie social media

Mówi się, że Facebook powoli umiera. Nie jest to do końca prawda, bo platforma pozostaje numerem jeden, jeśli chodzi o najczęściej używane kanały social media. Ludzie nadal bardzo aktywnie z niego korzystają (1,6 miliarda osób robi to każdego dnia). Ponad miliard osób jest członkiem grup na Facebooku i aktywnie je sprawdza – często są to grupy np. klas w szkole czy pracownicze, więc ważne jest ich sprawdzanie. Napływ nowych użytkowników nie jest tak szybki, jak w 2010 roku, ale to dlatego, że większość osób, która miała sobie założyć tam konto, już to zrobiła. Facebook jest również zakazany w Chinach – gdyby nie był, liczba jego użytkowników mogłaby być jeszcze o miliard wyższa.

WhatsApp, Facebook Messenger, WeChat


WhatsApp, Facebook Messenger i WeChat to najpopularniejsze komunikatory na świecie. Tego pierwszego używa dwa miliardy osób, drugiego 1,3 miliarda, a trzeciego – 1,2 miliarda. WhatsApp służy do wysyłania wiadomości, zdjęć, nagrań i dzwonienia. Rejestrujemy się podając nasz numer telefonu. Facebook Messenger jest, jak sama nazwa wskazuje, ściśle połączony z Facebook’iem – każdy, kto ma konto, może korzystać, ale aplikacja jest osobna. WeChat to chiński komunikator, z którego korzystają głównie obywatele tego kraju.

instagram reklama

Instagram


Instagram to kanał social media, który polega na dodawaniu zdjęć. Mogą to być zdjęcia wszystkiego – nasze, z podróży, jedzenia – byle, by nie obrażały i by nie były pornograficzne. Publikujemy je na swoim profilu bądź na Instastory (nasza własna historia zdjęciowa, która znika z serwisu po 24 godzinach – nasi obserwujący mogą ją oglądać w swoich aktualnościach). Konto może być firmowe bądź na nasze nazwisko, prywatne bądź publiczne. Instagram został założony w 2010 roku i ma miliard użytkowników (2020) – a połowa z nich odwiedza portal każdego dnia. To świetne biznesowe narzędzie – można dotrzeć do docelowej grupy odbiorców. Coraz więcej ludzi żyje z tego, że pokazuje różne produkty na Instagramie. Zaangażowanie odbiorców jest większe niż na Facebook’u, który ma więcej użytkowników.

Twitter


Twitter to portal, na którym możemy zamieszczać krótkie wpisy – limit znaków na post to 280! Portal Twitter powstał w 2006 roku i miesięcznie używa go 330 milionów osób (stan na rok 2020). Nazwa portalu powstała nawet od słowa „ćwierkać” i jego główna idea to zwięzłe, szybkie wiadomości, do których można dodać ilustrację. W Polsce najaktywniejsi na Twitterze są politycy, więc osoby zainteresowane polityką często śledzą najważniejsze postaci. Drugą aktywną grupą na polskim Twitterze są fani – zespołów, aktorów, celebrytów. Mogą założyć sobie tam profil bez podawania swojego nazwiska i wymieniać się myślami. To sposób, na błyskawiczne pozyskiwanie informacji.

prowadzenie facebooka

YouTube


YouTube to platforma, na której można podzielić się ze światem swoim filmem – zarówno tym nagranym w sypialni, jak i profesjonalnym teledyskiem. Może on trwać od paru sekund do kilkudziesięciu godzin. Powstał w 2005 roku, a pierwszym opublikowanym filmem było „Me at the zoo” – relacja z zoo jednego z twórców serwisu. YouTube’a używa obecnie 2 miliardy zarejestrowanych użytkowników, ale filmy można przeglądać również nie mając swojego konta. To potężne narzędzie reklamowe – youtuber, czyli twórca treści na portalu, to już zawód (w dodatku bardzo opłacalny, jeśli mamy dużo subskrybentów).

TikTok


TikTok to stosunkowo nowa platforma social media– powstała w 2016 roku, ale szczyt jej popularności przypadł na rok 2019. Użytkownicy portalu udostępniają filmiki, które trwają od 15 do 60 sekund (znacznie krótsze niż na YouTube). Zazwyczaj są to nagrania wesołe, taneczne, a w tle leci muzyka – chociaż pojawili się też twórcy próbujący poruszyć za pomocą platformy również bardziej poważne tematy. Z aplikacji korzysta głównie młodzież (największą grupą stanowią osoby w wieku od 18 do 24 lat). TikTok stał się trendem bardzo gwałtownie, uzyskując liczbę 800 milionów zarejestrowanych użytkowników w 2019 – wcześniej mało kto słyszał o aplikacji.

Menu