Poradnik – Jak samodzielnie stworzyć opisy kategorii w sklepie internetowym

optymalizacja sklepu internetowego
Poradnik Jak samodzielnie stworzyć opisy kategorii w sklepie internetowym

Na atrakcyjność sklepu internetowego wpływa sposób redagowania treści w nim zawartych, zarówno pod kątem wizualnym, jak i merytorycznym. Oferowany w sklepie towar musi być odpowiednio zaprezentowany by przyciągał uwagę swoich odbiorców i skłaniał ich do dokonania w nim zakupu. Liczą się nie tylko jakościowo dobre zdjęcia produktów, ale również ich opisy, które skutecznie wspierają sprzedaż. Warto więc poświęcić nieco czasu i zadbać o odpowiednie opisy kategorii produktów w sklepie internetowym. Jak to zrobić samodzielnie? – oto kilka wskazówek.

Opisy kategorii w sklepie internetowym – dlaczego takie ważne

Wartościowe opisy kategorii doceniają nie tylko potencjalni klienci sklepu, ale także roboty Google, co zwiększa zainteresowanie ofertą sklepu oraz przekłada się na wzrost sprzedaży. Opisy produktów czy też ich kategorii odgrywają ważną rolę na różnych etapach ścieżki zakupowej konsumenta determinując jego określone zachowania, a także wspierają proces pozycjonowania sklepu internetowego.

Architektura i jakość informacji zamieszczonych w opisie kategorii jest bardzo ważna dla robotów Google, które je analizują pod kątem określonych zapytań internautów by móc im w odpowiedzi wskazać strony pasujące do owych zapytań. W związku z tym odpowiednio zredagowane opisy kategorii odgrywają kluczową rolę w pozyskiwaniu wartościowego ruchu na stronie sklepu internetowego z organicznych wyników wyszukiwania. Poza tym korzystnie wpływają na pozycjonowanie sklepu internetowego, dzięki:

  • linkowaniu wewnętrznemu;
  • wykorzystywaniu fraz z tzw. długiego ogona.

Linkowanie wewnętrzne w służbie SEO

Zamieszczone w tekście odnośniki do innych kategorii bądź podkategorii ułatwiają nawigację po sklepie i pozwalają w prosty sposób przekierować jego użytkowników na inne podstrony serwisu z asortymentem, który może ich zainteresować. Linkowanie wewnętrzne jest również istotne z uwagi na roboty Google, ponieważ wpływa na lepsze indeksowanie serwisu. Z kolei wykorzystywanie w opisach fraz tzw. długiego ogona sprawia, że do sklepu kierowane są osoby szukające dobrze sprecyzowanych produktów za pomocą rozbudowanych fraz – typu odkurzacz bezworkowy Electrolux. Wpływa to na lepszą konwersję.

Ponadto opisy kategorii precyzują jakiego rodzaju asortyment się w niej znajduje. Dzięki temu klient wie jakiego typu towar pojawi się na danej podstronie, co ułatwia mu szukanie interesujących go przedmiotów. Opisy kategorii mogą zawierać również informacje dotyczące użytkowania danych produktów, ich zalet czy też odpowiadać na pytania internautów. Pozwala to klientom sklepu rozwiać wszelkie wątpliwości i dokonać właściwego zakupu.

optymalizacja sklepu internetowego Deichmann
https://www.deichmann.com/PL/pl/shop/welcome.html

Jak opisać kategorie

Opis kategorii ma kluczowy wpływ na konwersję, dlatego warto go dobrze zredagować. Jak to zrobić? Przede wszystkim tworząc opisy kategorii trzeba pamiętać o potencjalnych klientach sklepu oraz robotach Google. Należy więc brać pod uwagę:

  • doświadczenia użytkowników (ang. user experience, UX) – reakcje i wrażenia konsumentów podczas styczności z danym produktem;
  • optymalizację pod kątem wyszukiwarek (ang. search engine optimization, SEO) by dany serwis uzyskał jak najwyższą pozycję w organicznych wyszukiwaniach;
  • wartość merytoryczną – jakość zamieszczanych treści oraz ich użyteczność dla użytkownika sklepu internetowego.

Na czytelność i atrakcyjność strony kategorii wpływają nie tylko kafelki z produktami generujące konwersję, ale także lokalizacja opisu. Tylko jak wybrać dla niego właściwie miejsce na stronie, jeśli biorąc pod uwagę jedynie UX, to kafelki z produktami powinny pojawiać się na początku strony kategorii, zaś kierując się SEO – to merytoryczne opisy winny znajdować się na pierwszym planie. W wątpliwych przypadkach najlepiej sprawdza się kompromis, który i tutaj jest wskazany. Najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest więc umieszczenie:

  • krótkiego opisu nad listingiem produktów, a dłuższego pod;
  • krótkiego opisu pod listingiem produktów oraz przycisku “Czytaj więcej” rozwijającego treść opisu;
  • opisu pod listingiem produktów.

Lepiej natomiast unikać zamieszczania opisu w tak zwanym sitebarze, a więc obok listingu produktów. Nie należy też z niego zupełnie rezygnować.

optymalizacja sklepanimatora.pl
https://sklepanimatora.pl/pol_m_Balony-i-dekoracje_Balony-Party_Balony-urodzinowe-6311.html

Wartość merytoryczna tekstów – również generuje konwersję

Tworząc opisy kategorii, o czym już zostało powiedziane, należy brać pod uwagę użytkowników serwisu oraz roboty Google. Skupianie się jedynie na SEO i słowach kluczowych, pod kątem których sklep jest pozycjonowany nie będzie sprzyjało czytelności tworzonych tekstów. Nie są one więc dobrze odbierane przez konsumentów.

Teksty opisujące kategorie produktów powinny być pisane w sposób jasny oraz cechować się dużą wartością informacyjną. Ich rolą jest prezentacja asortymentu sklepu z uwzględnieniem najważniejszych dla użytkowników adnotacji, które przekonają go do dalszej interakcji. Mowa tu o informacjach dotyczących rodzaju produktów, ich przeznaczenia czy cechach wyróżniających. Użytkownik sklepu internetowego powinien otrzymać konkretne informacje o produkcie. Nie powinno również zabraknąć wskazań o atrakcyjności oferty danego sklepu oraz jego przewagi nad konkurencją. Ponadto przygotowując teksty opisujące poszczególne kategorie produktów warto nasycić je wyrażeniami oddziałującymi na emocje by wzmocnić komunikację z klientem oraz wywołać w nim określone reakcje sprzyjające dokonaniu zakupu. Wskazane jest również zachęcanie użytkowników sklepu do zadawania pytań i przeglądania oferowanego asortymentu.

Jak dobrać frazy kluczowe

Opisy kategorii aby generowały konwersję musza zawierać odpowiednio dobrane słowa kluczowe, pod kątem których będą pozycjonowane poszczególne podstrony. Warto skupić się na wybranej części oferowanego asortymentu, którego chce się wyeksponować. Wówczas optymalizacja sklepu ecommerce jest bardziej efektywna. Jeśli sklep internetowy oferuje zabawki dla dzieci, to można więcej uwagi poświęcić na tworzenie tekstów opisujących na przykład podstrony z zabawkami logopedycznymi bądź edukacyjnymi. Ponadto warto tworzyć i opisywać kategorie determinowane przez frazy, za pomocą których konsumenci szukają poszczególnych produktów – np. puzzle Trefl, puzzle Psi Patrol, ponieważ doskonale wspierają proces pozycjonowania sklepu na konkretne frazy i zwiększają konwersję. Dobór słów kluczowych powinien również bazować na frazach z tzw. długiego ogona, bo to właśnie kilkuwyrazowe frazy są niezwykle skuteczne w generowaniu konwersji. Ponadto należy pamiętać, że słowa kluczowe używane do opisu kategorii powinny być ściśle z nią związane.

Do opisywania kategorii warto stosować słowa kluczowe w dokładnym dopasowaniu (np. puzzle Trefl, mata do ćwiczeń) oraz w odmianie (np. puzzlami Trefl, maty do ćwiczeń). Chodzi o to aby używać dokładnie takich słów kluczowych, jakie stosują użytkownicy sklepu w celu znalezienia produktów, którymi są zainteresowani.

Nasycenie tekstu frazami kluczowymi

Trzeba jednak podkreślić, że nasycanie treści wybranymi słowami kluczowymi powinno odbywać się z umiarem tak, aby opisy nie straciły na czytelności i nie drażniły użytkowników sklepu. Nie ma jednoznacznych wytycznych dotyczących nasycenia treści słowami kluczowymi, ale sprawdza się reguła – 1 fraza w pełnym dopasowaniu na 1000 zzs. Poza tym należy unikać kanibalizacji słów kluczowych. Pojawia się ona wówczas, kiedy więcej niż jedna podstrona jest zoptymalizowana pod jedno słowo kluczowe i mają przy tym podobne treści. W tej sytuacji roboty Google mają problem z określeniem podstrony, jako tej właściwej pod kątem danego słowa kluczowego. Kanibalizacja wydłuża ścieżkę zakupową i sprawia, że strony poszczególnych podkategorii rywalizują o pozycję w wyszukiwarce oraz wartościowy ruch. W związku z tym, frazy kluczowe muszą zostać odpowiednio rozplanowane na poszczególne podstrony kategorii.

optymalizacja ecommerce
Optymalizacja sklepu ecommerce

Jak zoptymalizować kategorie

Pozycjonowanie sklepów internetowych bazuje między innymi na optymalizacji opisów kategorii oferowanych produktów. Muszą mieć one określoną formę aby generowały konwersję i były właściwie indeksowane przez Google. W związku z tym opisy kategorii powinny:

  • być nie za długie i nie za krótkie – sprawdza się zasada, że są one tak samo długie, jak teksty publikowane u konkurencji zajmującej pozycję TOP10;
  • cechować się unikatowością – unikalność opisów to podstawa; należy unikać duplikowania treści w opisach poszczególnych podkategorii, kopiowania treści ze stron producenta czy konkurencji, ponieważ działania te szkodzą pozycjonowaniu sklepu internetowego;
  • dostarczać ogólnych informacji dotyczących danej kategorii produktów, ponieważ bardziej szczegółowe informacje będą zamieszczone na podstronach owej kategorii;
  • mieć odpowiednio sformatowaną strukturę – tekst podzielony na akapity nie dłuższe niż 600 zzs, posiadać 1 nagłówek H1 (z najważniejszym słowem kluczowym) oraz nagłówki H2 i H3 (z frazami ogólnymi i z tzw. długiego ogona), dopasowany do ogólnie przyjętej koncepcji estetycznej na przykład pod kątem stosowanej czcionki, wielkości nagłówków oraz zawierający (w miarę możliwości) wypunktowania, pogrubienia (dla treści istotnych z punktu widzenia użytkownika sklepu, należy unikać pogrubiania kluczowych fraz) bądź też tabele;
  • zawierać najważniejsze słowa kluczowe, pod kątem których odbywa się pozycjonowanie strony kategorii – nasycenie treści słowami musi być zoptymalizowane, nie można ich w opisie “upychać na siłę”, ponieważ tekst straci na czytelności i zniechęci użytkowników sklepu do dalszej interakcji;
  • być wzbogacone dobrej jakości grafiką, a alt obrazka powinien zawierać słowa kluczowe;
  • posiadać linkowanie wewnętrzne – sieć odsyłaczy do różnych podstron danego sklepu internetowego, np. z głównej kategorii do podkategorii i odwrotnie, do kategorii powiązanych bazujące na cross-sellingu (np. z kategorii kuchenka gazowa do kategorii korony do palników), bądź z kategorii głównej do stron producentów.

Nie ulega wątpliwości, że tworzenie wartościowych opisów kategorii stanowi nie lada wyzwanie. Niemniej jednak można to zrobić samodzielnie, ale przystępując do pracy trzeba pogodzić działania SEO z potrzebami użytkowników sklepu tworząc merytorycznie wartościowe treści.

Menu