Nie ma się co oszukiwać, bez marketingu internetowego każda firma jest skazana na niebyt. Nie ma znaczenia, czy jest to firma o zasięgu ogólnopolskim, czy niewielki salon, działający na małym osiedlu. Bezdyskusyjnie, internet jest obecnie najlepszym źródłem pozyskiwania klientów.

Marketing dla salonu kosmetycznego

Skuteczny marketing to taki, który dobiera narzędzia indywidualnie do profilu firmy i jej oferty. Może się wydawać, że reklama internetowa salonu kosmetycznego nie będzie skuteczna, bo przecież klient i tak musi go odwiedzić. Jest to błędne przekonanie, które może wynikać z niezrozumienia zachowań współczesnych klientów.

Klient przed podjęciem decyzji o wyborze zabiegów z zakresu medycyny estetycznej, szuka informacji w internecie, porównuje oferty, zastanawia się, zasięga opinii znajomych. To właśnie ten czas warto wykorzystać na dobrze przemyślany marketing internetowy.

Strategia komunikacji

Posiadanie strategii komunikacji pomaga określić w jaki sposób marka powinna mówić o sobie, swoich produktach i usługach. Celem takiej strategii jest stworzenie spójnego wizerunek firmy, dzięki któremu będzie ona pozytywnie odbierana przez  klientów. Podstawą do opracowania strategii komunikacji jest określenie idei i wartości, które są ważne dla naszej firmy oraz dla naszych klientów. Strategia komunikacji określa także takie elementy związane z identyfikacją wizualną marki (np. wygląd logotypu, rodzaje fontów, wygląd siedziby firmy, design i kolorystyka). Ważnym aspektem są również kwestie związane z językiem i komunikowaniem się, np. jak nazwać swoją firmę, jaki slogan lub motto wybrać, jakiego języka używać podczas kontaktu z klientem.

Strona internetowa

Strona internetowa jest kluczowym elementem wizerunku firmy. W większości przypadków odwiedziny klienta na stronie firmy są pierwszą formą kontaktu pomiędzy nimi. Strona powinna być zatem atrakcyjna graficznie, a zamieszczone na niej treści powinny cechować się wysoką wartością merytoryczną. To właśnie z tekstów i komunikatów, które opublikujemy na stronie klient czerpie wszystkie informacje o naszej ofercie. Warto zatem zadbać, aby były one łatwo dostępne, a zarazem wyczerpujące. Ważne, aby na stronie internetowej salonu kosmetycznego klient mógł znaleźć odpowiedzi na takie pytania jak: na czym polega zabieg, jak się do niego przygotować, jakie urządzenia zostaną do niego użyte, jakie są przeciwwskazania.

Na stronie powinny pojawić się także informacje o kwalifikacjach personelu. Dobrym pomysłem jest również zamieszczenie na stronie cennika – dzięki informacji o kosztach poszczególnych zabiegów klient będzie mógł przygotować się finansowo do wizyty w salonie. Tworząc stronę internetową nie można zapomnieć również o tak istotnych jej elementach jak: kontakt telefoniczny i e-mailowy z naszą firmą, adres, mapa z lokalizacją, wskazówki dotyczące dojazdu.

Pozycjonowanie SEO i Content Marketing

Dobra strona internetowa powinna być zoptymalizowana pod kątem użyteczności i pozycjonowana, tak by zajmowała jak najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania Google.

Badania przeprowadzone przez firmę Netcraft potwierdziły, że aż 51% internautów najczęściej odwiedza 3 pierwsze strony, a potem wpisuje nowe hasło w wyszukiwarkę. Pozycjonowanie SEO to szereg działań, które mają uplasować stronę salonu kosmetycznego w TOP3. To przede wszystkim pozycjonowanie strony na różne słowa kluczowe, np. “manicure Warszawa Praga”, “depilacja laserowa Wieliczka”. Taki cel osiąga się między innymi poprzez tworzenie unikalnych i atrakcyjnych pod względem merytorycznym artykułów ze słowami kluczowymi, które mają wpływ na organiczne (naturalne) pozycjonowanie strony. Można stwierdzić, że działania SEO to taki rodzaj reklamy, z której internauci w dużej mierze nie zdają sobie sprawy.

Social media dla salonu kosmetycznego

Social Media – Must Have!

Obecność w mediach społecznościowych jest także bardzo istotnym elementem strategii marketingowej firmy. Facebook, Twitter, Instagram to portale, dzięki którym z łatwością można nawiązać relacje z klientami, zaproponować im atrakcyjne promocje oraz zaprezentować nowości, które pojawiają się w naszym salonie. Aktywne zarządzanie swoimi kontami w mediach społecznościowych czyli tzw. social media marketing oraz publikacja ciekawych i angażujących treści to doskonała reklama salonu kosmetycznego.

Każda opinia ma znaczenie

Pamiętajmy, że stwierdzenie “nie ważne co piszą, ważne, żeby o nas pisali” nie ma zastosowania w mediach społecznościowych. Opinie klientów są bardzo ważne. Wielu użytkowników czyta ja przed podjęciem decyzji o wizycie w gabinecie kosmetycznym lub klinice medycyny estetycznej. Wypowiedzi naszych klientów świadczą o naszej pracy i zaangażowaniu. Warto zatem zadbać, by były one pozytywne. Więcej na ten temat możesz się dowiedzieć z artykułu “Jak zadbać o pozytywne opinie klientów w branży medycznej i medycyny estetycznej”.

reklama google adwords salonu kosmetycznego

Google Ads – reklama w wyszukiwarce

Google Ads to system reklamowy, który umożliwia wyświetlanie reklam na stronach z wynikami wyszukiwania w wyszukiwarce Google. Zasada działania jest prosta: kiedy klient szuka usługi oferowanej przez gabinet kosmetyczny, strona pojawi się na górze lub dole pierwszej strony wyników wyszukiwania. Ta forma reklamy jest stosunkowo tania, ponieważ reklamodawca płaci tylko wtedy, gdy użytkownik kliknie w jego reklamę.

Reklama branży estetycznej w Google Display Network (GDN)

To reklama, która wyświetla się na stronach partnerskich Google w formie banerów. W przypadku branży kosmetycznej, najczęściej jest to reklama kierowana do klientów, którzy odwiedzają portale lub blogi o tematyce urody. Przygotowując kampanię w sieci reklamowej Google, możliwe jest także określenie obszaru (lokalizacji geograficznej), na jakim mają pojawiać się nasze banery. Ten rodzaj reklamy jest bardzo skuteczny dla salonów, które działają na ograniczonym terenie lub posiadających ograniczony budżet reklamowy.

Optymalne formy reklamy w GDN to:

• kierowane na odpowiednią grupę docelową (pod względem płci, wieku itp.)

• kierowanie na tematy,

• kierowanie na słowa kluczowe,

• kierowanie na zainteresowania,

• kierowanie na adresy e-mail.

Youtube ważny kanał w promocji medycyny estetycznej

Dla firm, które dysponują odpowiednim budżetem, świetnym miejscem na zaprezentowanie swojej oferty jest YouTube. W filmach możesz pokazać jak wykonuje się dany zabieg, jak wygląda Twój salon, albo na jakich urządzeniach pracujesz. YouTube to idealne miejsce na reklamę salonu w formie filmu wideo.

Mailing

To bezpośrednia forma reklamy, która polega na wysyłaniu e-maili i sms-ów do klientów znajdujących się w naszej bazie kontaktów. Warto zatem dbać o tworzenie i aktualizowanie listy klientów. Osoby, które już korzystały z naszych usług, to grupa, którą  najłatwiej nakłonić do ponownej wizyty w naszym salonie. Pamiętajmy, że korzystanie z takiej formy marketingu, wymaga posiadania zgody klientów na wysyłanie wiadomości. Klient powinien także mieć dostęp do polityki prywatności firmy oraz mieć możliwość rezygnacji z otrzymywania ofert.

Ważnym elementem nawiązania kontaktu z klientem są widgety, np. Call Page. Umożliwiają one zadzwonienie do salonu kosmetycznego w godzinach pracy, ale także poza nimi. Dla klientów to bardzo atrakcyjna forma nawiązania wzajemnych relacji.

Eventy

Ciekawą formą promocji salonu kosmetycznego jest organizacja eventów. Podczas takiego spotkanie można zaprezentować klientom nowe urządzeń, kosmetyki lub zabiegi, które pojawiły się w ostatnim czasie w naszej ofercie. Okazji do zorganizowania wydarzenia promującego nasz salon jest wiele, np. wspólne świętowanie rocznicy salonu, czy Dzień Kobiet. Eventy to świetny sposób na podtrzymanie relacji z dotychczasowymi klientami oraz na poszerzenie ich grona. W tym celu warto zaprosić swoich stałych klientów do uczestnictwa w naszym wydarzeniu w towarzystwie przyjaciół i znajomych.

Promocje

To bardzo dobry sposób na  pozyskiwanie i utrzymanie klientów. Gabinet kosmetyczny może oferować karty lojalnościowe, promocje na pierwsze zabiegi, zniżki np. z okazji dnia wiosny lub Dnia Matki. Liczba okazji i pomysłów na promocję jest  niemal nieograniczona. Najważniejsze jednak jest to, aby nasza oferta skłania klienta do odwiedzenia salonu i skorzystania z usług.

Analiza działań

Dobrą praktyką jest śledzenie i analizowanie ruchu i konwersji na stronie. Do tego celu służą m.in. takie narzędzia jak Google Analytics oraz Facebook Analytics. Odpowiednia interpretacja danych, jest pomocna podczas modyfikowania i optymalizacji kampanii internetowych.

Dobrze przemyślana kampania reklamowa powinna uwzględniać różne kanały pozyskania klienta, także te tradycyjne, czyli eventy, ulotki i wizytówki. Niemniej jednak aktywność użytkowników sieci rośnie z roku na rok, dlatego obecność firmy internecie i wykorzystanie wszystkich jego możliwości powinniśmy uznać za priorytet.

Efektywne prowadzenie działań marketingowych, może być kłopotliwe dla właścicieli i pracowników gabinetu kosmetycznego. Dobrym rozwiązaniem jest powierzenie realizacji tego zadania agencji marketingowej. Odpowiednio poprowadzona kampania przyczyni się do zapełnienia kalendarza wizytami klientów. Pozwoli również w pełni skoncentrować na tym co najważniejsze, czyli na wykonywaniu zabiegów kosmetycznych.

Menu