SEM i SEO: definicje, różnice i podobieństwa

Marketing w wyszukiwarkach internetowych jest obecnie jedną z najczęściej wybieranych metod reklamy online. W tym kontekście pojawiają się dwa kluczowe terminy – SEM oraz SEO. Co dokładnie oznaczają? Sprawdź teraz!

seo sem

SEM (Search Engine Marketing) – reklama w wyszukiwarkach internetowych


Termin SEM odnosi się do ogółu działań reklamowych w wyszukiwarkach w internecie. Skrót ten pochodzi od angielskiego Search Engine Marketing, co tłumaczy się dosłownie jako marketing w wyszukiwarce internetowej.

Dzięki SEM możliwe jest promowanie strony w sieci poprzez poprawę jej widoczności w wyszukiwarkach – najczęściej Google, ponieważ to właśnie ona jest używana przez zdecydowaną większość internautów.

Marketing w wyszukiwarkach internetowych, czyli SEM cieszy się dużym zainteresowaniem, ponieważ cechuje się wysoką skutecznością, a także przystępnymi cenami. Stanowi on zatem bardzo dobry wybór także dla mniejszych firm, które nie dysponują znacznym budżetem przeznaczonym na reklamę.

Do SEM zaliczają się takie działania jak:
reklamy Pay Per Click (PPC)
optymalizacja i pozycjonowanie stron internetowych (SEO)

linki wewnętrzne

Reklamy Pay Per Click (PPC)


PPC, czyli Pay Per Click to model opłaty za reklamę internetową, która jest rozliczana za kliknięcie. Klient nie ponosi wtedy kosztów związanych z samym wyświetleniem reklamy, ale płaci za nią tylko wtedy, gdy zostanie ona kliknięta.

Reklama PPC dotyczy głównie kampanii linków sponsorowanych, na przykład Google Ads. Po wpisaniu do wyszukiwarki Google wyszukiwanej frazy pojawia się lista wyników wyszukiwania – w jej górnej części można zobaczyć reklamę Google Ads, która prezentowana jest w formie oznaczonych okienek.

Terminowi SEO przyglądamy się bliżej w następnym paragrafie.

SEO (Search Engine Optimization) – optymalizacja i pozycjonowanie stron internetowych
Skrót SEO (od angielskiego Search Engine Optimization) jest tłumaczony jako optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych. W Polsce jednak częściej stosuje się określenia pozycjonowanie lub optymalizacja i pozycjonowanie.

Reklama SEO, która zalicza się do SEM, ma na celu zwiększenie ruchu na promowanej stronie internetowej poprzez wyniki organiczne z wyszukiwarki.

Wyniki organiczne – są to wyniki wyszukiwania, które nie są efektem płatnych działań, na przykład Google Ads. Na kolejność stron prezentowanych w wynikach organicznych wpływa jedynie algorytm wyszukiwarki, który ocenia zawartość i jakość strony internetowej.

SEO nie jest jednorazowym działaniem – to proces, który koncentruje się na wyniesieniu strony internetowej na jak najwyższą pozycję w wynikach organicznych wyświetlanych po wpisaniu do wyszukiwarki poszukiwanej frazy. Strona znajdująca się na wysokiej pozycji jest lepiej widoczna, więc wchodzi na nią więcej internautów.

Na SEO składają się dwie główne czynności:
optymalizacja stron – działania on-site, czyli na stronie, które służą do zmiany jej struktury i treści, aby promocja SEO przyniosła jeszcze lepsze efekty
pozycjonowanie – działania off-site, czyli poza stroną, na przykład publikowanie artykułów sponsorowanych, wpisów w social media, komentarzy na blogach, forach – czynności te określane są także jako link building

pozycjonowanie stron internetowych kraków

Podsumowanie – czym różni się SEM od SEO?


Zatem główna różnica pomiędzy SEM a SEO odnosi się do zasięgu tych terminów i kryjących się pod nimi działań reklamowych. Podczas gdy SEM jest pojęciem szerszym, ponieważ odnosi się do różnych czynności marketingowych prowadzonych przez wyszukiwarki, SEO jest jednym z elementów SEM, który dotyczy optymalizacji i pozycjonowania strony internetowej.

Menu