SEM i SEO: definicje, różnice i podobieństwa

Marketing w wyszukiwarkach internetowych jest obecnie jedną z najczęściej wybieranych metod reklamy online. W tym kontekście pojawiają się dwa kluczowe terminy – SEM oraz SEO. Co dokładnie oznaczają? Sprawdź teraz!

seo sem

SEM (Search Engine Marketing) – reklama w wyszukiwarkach internetowych


Termin SEM odnosi się do ogółu działań reklamowych w wyszukiwarkach w internecie. Skrót ten pochodzi od angielskiego Search Engine Marketing, co tłumaczy się dosłownie jako marketing w wyszukiwarce internetowej.

Dzięki SEM możliwe jest promowanie strony w sieci poprzez poprawę jej widoczności w wyszukiwarkach – najczęściej Google, ponieważ to właśnie ona jest używana przez zdecydowaną większość internautów.

Marketing w wyszukiwarkach internetowych, czyli SEM cieszy się dużym zainteresowaniem, ponieważ cechuje się wysoką skutecznością, a także przystępnymi cenami. Stanowi on zatem bardzo dobry wybór także dla mniejszych firm, które nie dysponują znacznym budżetem przeznaczonym na reklamę.

Do SEM zaliczają się takie działania jak:

  • reklamy Pay Per Click (PPC)
  • optymalizacja i pozycjonowanie stron internetowych (SEO)

SEM definicja

Reklama SEM, czyli Search Engine Marketing, to nic innego jak marketing realizowany w wyszukiwarkach internetowych. Polega on na wykorzystywaniu narzędzi promocyjnych w taki sposób, aby osiągnąć jak najwyższą pozycję strony w wynikach wyszukiwarki Google. Reklama SEM pozwala dotrzeć do potencjalnych klientów, zwiększyć ruch na stronie, a także pozyskać więcej leadów. Wbrew powszechnemu przekonaniu – kampanie SEM nie wymagają dużych nakładów finansowych.

linki wewnętrzne

Jakie są zalety reklamy SEM?

Jedną z najważniejszych zalet SEM, o której nie sposób nie wspomnieć, jest efektywność. Pierwsze efekty są widoczne niemal od razu, co w porównaniu z tradycyjnymi metodami działań marketingowych jest bardzo imponujące, dzięki czemu coraz więcej osób przekonuje się właśnie do tej formy promocji.

Reklama SEM wykorzystuje w swoich tekstach określone słowa i frazy kluczowe, które są najczęściej wyszukiwane przez internautów w Google. Jeśli użytkownik wpisze odpowiednią frazę w wyszukiwarkę, pierwszą z propozycji będzie właśnie reklama SEM. Dzięki temu istnieje większe prawdopodobieństwo, że reklamowany produkt lub usługa zwróci uwagę potencjalnych klientów.

Oprócz tego reklama SEM jest pozytywnie postrzegana przez internautów. Nie jest ona natarczywą i mało znaczącą reklamą, a wpisuje się w naturalną ścieżkę konsumpcji treści. Pojawia się w momencie, kiedy użytkownik faktycznie szuka danego produktu lub usługi. Wielu klientów przyznało, że to dzięki reklamie SEM zakończyli trwające nawet kilka godzin poszukiwania potrzebnych produktów czy usług.

Szybkie korzyści i stosunkowo niskie koszty realizacji – to kolejne zalety SEM. Osiągnięcie maksymalnych korzyści w relatywnie krótkim czasie jest spełnieniem najskrytszych marzeń każdego marketingowca. W zależności od poziomu intensywności działań zyski płynące z SEM mogą przerodzić się w długofalowe efekty.

SEM
Kampanie SEM

Prowadzenie kampanii SEM

Aby zamierzone działania były efektywne, na początku należy wyznaczyć cel biznesowy. W tym celu trzeba odpowiedzieć sobie na następujące pytania: Co chcę osiągnąć kampanią SEM? Jakich efektów oczekuję? Właściwe określenie celu wymaga zarysowania grupy docelowej, czyli klientów, do których chcemy dotrzeć z danym komunikatem. To z kolei pozwoli na dobranie odpowiedniego kanału komunikacji i odpowiednich narzędzi promocji.

W tym celu warto sięgnąć po pomoc specjalistów, którzy zawodowo zajmują się marketingiem internetowym. Zaplanowanie i prowadzenie kampanii SEM to wcale nie takie proste zadanie. Jeśli nie mamy pojęcia o mechanizmach rządzącym wirtualnym światem Google ani o narzędziach promocyjnych, dobrym krokiem jest zwrócenie się o rady do profesjonalnych agencji.

Rozpoczynając kampanię SEM w wyszukiwarce internetowej, należy przemyśleć, w jaki sposób rozdysponować swój budżet. Warto podzielić go na działania SEO i PCC, które są częścią szerzej rozumianego SEM. SEO wiąże się z pozycjonowaniem strony, a PCC odnosi się do płatnych kliknięć w link.

Dobór odpowiednich słów i fraz kluczowych to klucz do sukcesu kampanii SEM. Najłatwiejszym sposobem jest wypisanie słów związanych z tematyką naszego sklepu, produktu lub usługi i sprawdzić zainteresowanie nimi w GoogleAds czy Google Trends.

Trzeba pamiętać, że SEM to nie jednorazowa kampania reklamowa, a długotrwały proces, podczas którego wszelkie działania, takie jak na przykład optymalizacja strony internetowej, należy powtarzać. Rynek internetowy wciąż się zmienia, tak samo jak preferencje i upodobania internautów. Poza tym w siłę rośnie również konkurencja, a nie można pozwolić, żeby ta przyciągnęła uwagę naszych potencjalnych klientów.

Jedynym z najważniejszych działań podczas kampanii SEM jest mierzenie jej efektów. Po co wkładać tyle wysiłku w coś, czego efekty pozostają jedynie w sferze domysłów. Trzeba wiedzieć, czy to, co robimy, faktycznie działa. Dlatego po uruchomieniu kampanii należy monitorować ruch na stronie. Jeśli wyniki nie są zadowalające, można podjąć decyzję o zwiększeniu intensywności działań.

kampanie sem
Reklama SEM

Reklamy Pay Per Click (PPC)


PPC, czyli Pay Per Click to model opłaty za reklamę internetową, która jest rozliczana za kliknięcie. Klient nie ponosi wtedy kosztów związanych z samym wyświetleniem reklamy, ale płaci za nią tylko wtedy, gdy zostanie ona kliknięta.

Reklama PPC dotyczy głównie kampanii linków sponsorowanych, na przykład Google Ads. Po wpisaniu do wyszukiwarki Google wyszukiwanej frazy pojawia się lista wyników wyszukiwania – w jej górnej części można zobaczyć reklamę Google Ads, która prezentowana jest w formie oznaczonych okienek.

SEO definicja

SEO (Search Engine Optimization) – optymalizacja i pozycjonowanie stron internetowych
Skrót SEO (od angielskiego Search Engine Optimization) jest tłumaczony jako optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych. W Polsce jednak częściej stosuje się określenia pozycjonowanie lub optymalizacja i pozycjonowanie.

Reklama SEO, która zalicza się do SEM, ma na celu zwiększenie ruchu na promowanej stronie internetowej poprzez wyniki organiczne z wyszukiwarki.

Wyniki organiczne – są to wyniki wyszukiwania, które nie są efektem płatnych działań, na przykład Google Ads. Na kolejność stron prezentowanych w wynikach organicznych wpływa jedynie algorytm wyszukiwarki, który ocenia zawartość i jakość strony internetowej.

SEO nie jest jednorazowym działaniem – to proces, który koncentruje się na wyniesieniu strony internetowej na jak najwyższą pozycję w wynikach organicznych wyświetlanych po wpisaniu do wyszukiwarki poszukiwanej frazy. Strona znajdująca się na wysokiej pozycji jest lepiej widoczna, więc wchodzi na nią więcej internautów.

Na SEO składają się dwie główne czynności:

  • optymalizacja stron – działania on-site, czyli na stronie, które służą do zmiany jej struktury i treści, aby promocja SEO przyniosła jeszcze lepsze efekty,
  • pozycjonowanie – działania off-site, czyli poza stroną, na przykład publikowanie artykułów sponsorowanych, wpisów w social media, komentarzy na blogach, forach – czynności te określane są także jako link building
pozycjonowanie stron internetowych kraków
SEO definicja

Pozycjonowanie stron SEO czy płatne kampanie PCC?

Działania związane z pozycjonowaniem stron sprawdzają się wtedy, gdy naszym celem jest zwiększenie świadomości marki wśród internautów oraz pobudzenie ruchu na stronie internetowej. Płatne kampanie PCC są efektywne, kiedy mamy ustalony cel, który chcemy zrealizować w określonym czasie i określonym kosztem, na przykład zwiększenie sprzedaży. Najlepszym rozwiązaniem jest połączeniu obu tych form promocji w kampanii SEM.

Czy warto?

Aby Twoja strona internetowa osiągnęła jak najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania, konieczne jest jej zoptymalizowanie oraz prowadzenie innych działań z zakresu SEM. Marketing internetowy nabiera coraz większego znaczenia i wypiera marketing tradycyjny. Jest dużo szybszy i bardziej efektywny, dlatego z jego możliwości korzysta coraz więcej osób.

Podsumowanie – czym różni się SEM od SEO?


Zatem główna różnica pomiędzy SEM a SEO odnosi się do zasięgu tych terminów i kryjących się pod nimi działań reklamowych. Podczas gdy SEM jest pojęciem szerszym, ponieważ odnosi się do różnych czynności marketingowych prowadzonych przez wyszukiwarki, SEO jest jednym z elementów SEM, który dotyczy optymalizacji i pozycjonowania strony internetowej.