rekomendacje od klientów
Jak prosić o rekomendacje?

Rekomendacje od zadowolonych klientów to najlepsza reklama dla Twojej firmy. Na co warto zwracać szczególną uwagę prowadząc własny biznes? Jak zaistnieć na szerszą skalę? Jak poprosić o rekomendację?

Bądź otwarty na kontakt z klientami

Otwartość i komunikatywność to klucz do sukcesu, są one niezbędne podczas rozwoju firmy. Nawiązując kontakt z klientami i wykazując chęć inicjatywy, bardzo szybko zyskasz ich przychylność. Nie każdy klient bowiem zna się na danych produktach lub chce zasięgnąć porady w sprawach związanych z daną branżą. Mile widziane jest wykazywanie swojej inicjatywy i chęci niesienia pomocy. Na końcu powinieneś zatem dowiedzieć się, czy klient jest zadowolony z obsługi i czy ma dodatkowe pytania.
Jeśli chodzi o obsługę, bardzo ważna jest inwestycja w szkolenia na pracowników. Jako osoba kierująca firmą musisz zdawać sobie sprawę z jakości pracy swoich pracowników i na bieżąco ich kontrolować.

Bądź miły i dbaj o jakość pracy

Podczas spotkania z klientem zaoferowanie mu wody lub czegoś do picia będzie miłym zaskoczeniem. Takie małe gesty mogą zdziałać, wbrew pozorom, bardzo wiele. Pracę wykonuj najlepiej jak umiesz, co z pewnością zostanie docenione przez odbiorców. Zadowolony klient równa się zaufanie i polecenie dalej Twoich usług, co tym samym wpłynie na rozwój biznesu.

Doceniaj klienta i poproś o rekomendacje

Prostą drogą do zyskania szerszego grona odbiorców jest poproszenie klientów o rekomendacje. Każdy zadowolony klient z chęcią powinien przekazać innym osobom swoje zdanie na temat Twojej firmy.
Kolejną ważną kwestią jest docenianie swoich klientów. Drobne gesty i małe upominki sprawią, że klient poczuje się ważny. Upominek może być drobny i niewielki – taka strategia da wiele korzyści. Pamiętaj jednak, aby prezent dla klienta kojarzył się z Twoją firmą.
Dla Twojej firmy najważniejszymi klientami będą tacy, którzy polecają Twoje usługi i często z nich korzystają. Warto zatem dla takich osób przewidzieć dodatkowe bonusy i zniżki, wprowadzając np. kartę stałego klienta.

Postaw na networking

Networking opiera się na procesie wymiany zasobów, informacji, możliwości za pomocą sieci wzajemnego kontaktu. Działania w tej sferze dotyczą zatem obustronnych korzyści – i dla Ciebie i dla Twojego klienta. Jeśli chcesz, aby Twoją firmę polecano, Ty także polecaj innych.
To skuteczna droga do pozyskania jak największej liczby klientów i zyskania poparcia w szerokim gronie. Marketing rekomendacji ma wiele zalet.
Zobacz również wpis: Czy dbasz o lojalność klientów?

Pamiętaj o nagrodzie dla polecającego

Jeśli dana osoba zarekomendowała Twoje usługi, warto pomyśleć o odwdzięczeniu się. Dodatkowa zniżka, podziękowanie, czy darmowa usługa to bardzo miłe gesty, które z pewnością docenią klienci. To wpłynie także na lepszą komunikację i większą ilość zleceń.
Jeśli prosisz o rekomendacje, a mimo to klienci nie promują dalej Twoich usług, zapytaj ich wprost, dlaczego tak jest. Być może w którymś momencie klient nie jest zadowolony, dlatego powinieneś poprawić jakość pracy. Polecenia będą najskuteczniejsze wtedy, gdy będą szczere i obejmą wielu zadowolonych klientów.

Menu