Obsługa sklepu internetowego. Wszystko co musisz wiedzieć.

Obecnie świetnym pomysłem na biznes jest prowadzenie sklepu internetowego. Można to robić w dowolnym miejscu i momencie. Nie trzeba mieć nawet własnego magazynu ani go wynajmować. Można nawiązać współpracę z firmą zewnętrzną i działać w modelu dropshippingowym. Oznacza to brak konieczności samodzielnego sprowadzania produktów, ich przechowywania, realizowania zamówień i ich wysyłania. Pozostaje tylko obsługa sklepu internetowego. Niektórzy nawet to zadanie powierzają innym osobom. Jeśli jednak ktoś chce to robić osobiście, powinien pamiętać o kilku istotnych kwestiach.

obsługa sklepu internetowego

Co obejmuje obsługa sklepów internetowych?

W każdym sklepie internetowym muszą pojawić się opisy oferowanych produktów. Istotne będzie jednak umiejętne ich stworzenie. Treści znajdujące się na stronie powinny być unikalne, ciekawe, wartościowe, to samo dotyczy wpisów na firmowym blogu. Bardzo złym pomysłem będzie kopiowanie czyjegoś kontentu. Działa to na niekorzyść sklepu, dlatego lepiej się tego wystrzegać. Zawsze można zlecić napisanie profesjonalnych opisów produktów i artykułów doświadczonemu copywriteowi. W przypadku bloga bardzo ważne jest regularne zamieszczanie wpisów i wchodzenie w interakcje z osobami komentującymi. Ma to na celu ich zaangażowania, utrzymania przy sobie, wzbudzenie zainteresowania.

fotografia produktowa
fotografia produktowa

Zobacz także: Zdjęcia w sklepie internetowym

Opisy i zdjęcia produktów

Ciekawe treści służą do jak najlepszego zaprezentowania swojej oferty, sprzedawanych produktów. Oczywiście nie należy skupiać się wyłącznie na opisach. Niezbędne są także zdjęcia, przydadzą się również rozmaite filmy. To właśnie obrazy najlepiej oddziałują na klientów, mogą wywoływać rozmaite emocje. Pamiętać należy oczywiście o tym, aby przy tworzenie treści pisać językiem korzyści, przedstawiać zalety produktów. Im bardziej będą dokładne opisy towarów, tym lepiej. Warto wobec tego podczas podać wszystkie szczegóły, rzetelną specyfikację.

ecommerce
Ecommerce

Zobacz także: Filmy produktowe.

Obsługa klienta w sklepie internetowym

Kluczową kwestią w przypadku sklepu internetowego jest zadbanie o wysokiej jakości obsługę klienta. Konsumenci cenią sobie błyskawiczne odpowiadanie na wysłane zapytania. Wymagają oni szybkiego rozwiązania problemów. Nawet w przypadku trudnych klientów zawsze trzeba kierować się przede wszystkim spokojem i kulturą. Rzetelne odpowiadanie na pytania to podstawa. Klienci doceniają fachowe doradztwo. Jeśli zostaną profesjonalnie obsłużeni, to wpłynie to korzystnie na wizerunek firmy. Jeżeli się o to nie zadba, klient będzie niezadowolony i skorzysta z oferty konkurencji. Trzeba też liczyć się z wystawieniem negatywnej opinii, co stanowi kolejność źródło problemów.

Komunikacja z klientami

Klienci sklepów internetowych zwracają uwagę na opinie na temat firmy i konkretnych produktów. Zadbać należy o opinię klientów zarówno nowych, jak i stałych. Absolutnie nie można nikogo wprowadzać w błąd, by uzyskać efekt odwrotny do zamierzonego. Bardzo ważna dla konsumentów jest także obsługa posprzedażowa. Profesjonalizm na każdym etapie sprawi, że klient będzie skłonny do polecenia sklepu innym i sam ponownie złoży zamówienie w niedalekiej przyszłości. Istotne jest, aby ułatwić mu kontakt z firmą. Nie może zabraknąć telefonu, czatu, adresu mailowego, formularza kontaktowego. Każdy sam zdecyduje, jaki kanał komunikacji będzie dla niego najbardziej przystępny.

Polityka zwrotów i reklamacji

W każdym sklepie internetowym zdarzają się rozmaite reklamacje i zwroty. Jest to coś normalnego i klienci mają do tego prawo. Istotne będzie usprawnienie całego procesu. Na obsługę zamówień składa się wiele elementów. Po ich przyjęciu następuje dalsze przetwarzanie. Trzeba skompletować zamówienie i już na tym etapie znaczenie ma bycie bardzo skrupulatnym. Pomyłki nie są mile widziane. Oczywiście może do nich dość, ale trzeba potem odpowiednio się tym zająć. Jeśli klient nie otrzyma tego, co zamawiał lub czegoś będzie brakować w paczce, to kluczowa staje się właściwa reakcja sklepu, wyjaśnienie zaistniałej sytuacji i rozwiązanie problemu. Trzeba dbać o zadowolenie klienta. Ważne jest także znalezienie odpowiedniego przewoźnika, który zajmie się sprawnym dostarczaniem przesyłek. Najlepiej będzie nawiązać stałą współpracę, co pozwoli na wynegocjowanie atrakcyjnych stawek. Świetną opcją dla klientów biznesowych jest również broker usług kurierskich.

satysfakcja klienta
satysfakcja klienta

Obsługa przesyłek w sklepie online

Dużym ułatwieniem będzie zintegrowanie usług firmy kurierskiej ze swoim sklepem online, co przełoży się na zautomatyzowanie wielu procesów. Nie będzie trzeba zajmować się wieloma dodatkowymi czynnościami typu generowanie etykiet, drukowania listów przewozowych, wprowadzenie numerów trekkingowych paczek. Integracja w dzisiejszych czasach to podstawa. Dla klientów bardzo ważne jest, aby paczki były dostarczane jak najszybciej i w przystępnej cenie. Kolejną kwestią będzie odpowiednie zabezpieczenie towarów, aby nie doszło do ich uszkodzenia w trakcie transportu. Zmniejszy to ryzyko reklamacji i niezadowolenia klientów. Korzystnie na wizerunek firmy działają rozmaite gratisy dołączone do zamówień. Zostanie to pozytywnie odebrane przez klientów, skłoni do wystawienia dobrej opinii i polecenia usług innym. Nie można robić problemów z przyjmowaniem zwrotów. Klienci mogą oddać towar w ciągu 14 dni i jeśli nie ma na nich śladów użytkowania, to trzeba zwrócić pieniądze. Uczciwe rozpatrywanie reklamacji ma ogromne znaczenie.

jak założyć sklep internetowy

Reklama sklepu internetowego?

Każdy sklep internetowy potrzebuje skutecznej reklamy. Warto zoptymalizować witrynę, zainwestować w pozycjonowanie sklepu internetowego i płatne kampanie Google Adwords. Świetnie sprawdzają się także media społecznościowe typu Facebook i Instagram. Do promowania wykorzystuje się także firmowego bloga. Istotne jest wchodzenie w interakcje z klientami, budowanie trwałych relacji z nimi i pozytywnego wizerunku. Znaczenie ma odpowiadanie na wiadomości wysyłane przez użytkowników. Dowiedz się więcej: Marketing sklepi internetowego.

Obsługa techniczna sklepi internetowego

O sklep internetowy trzeba zadbać także od strony technicznej. Niezbędny jest wobec tego niezawodny hosting, aby strona była dostępna przez całą dobę dla klientów. Stworzyć należy również regulamin sklepu.